Strona 1 z 2

Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 24 września 2020, 12:00 - czw
autor: BYSTRON
Cześć,

planuję zakup dwóch lub jeśli będzie trzeba - trzech ekranów, które spełnią moje potrzeby. Jeden monitor na pewno ich nie spełni, lub będzie poza moim budżetem, więc wolę rozdzielić te potrzeby na kilka ekranów. Budżet w przybliżeniu do 10 tysięcy.

Zastosowania:
1. Krytyczna ocena koloru w fotografii i montażu filmowym, profesjonalna obróbka zdjęć i color grading w montażu filmowym. Koniecznie monitor z trybem portretowym, gdyż robię najczęściej portrety. Rzadziej, ale robię też makro i krajobrazy. Koniecznie możliwość kalibracji monitora zewnętrznym kalibratorem, koniecznie możliwość dokupienia kaptura i równomierne podświetlenie. Ma jak najpoprawniej wyświetlać kolory, wygoda pracy jest znacznie mniej ważna.

(Będę też kupował odpowiednie oświetlenie do pokoju, w którym będę obrabiał zdjęcia.)

Podejrzewam, że powinienem szukać monitora z równomiernym podświetlaniem, gamutem Adobe RGB, 10-bitowym kolorem (bo filmy do obróbki będą 12 lub 10 bitowe). By spełnić zapotrzebowania wyżej, dotyczące obróbki kolorów - nie muszę mieć raczej w tym konkretnym monitorze 4K, HDR itd. Prawda?

Budżet: Chcę wydać jak najmniej, dostając jednocześnie urządzenie, które będzie się nadawało do profesjonalnej obróbki kolorów. Czyli chciałbym wydać np. 3 tysiące, ale jeśli będzie absolutna konieczność wydania np. 7-8, czy 10 tysięcy, żeby monitor w ogóle się nadawał - nie będę oszczędzał. Nie pracuję też dla Hollywood, ale chcę się zajmować tym na poważnie (zarówno fotografia, jak i film). Byłoby świetnie, gdybym kupił taki monitor w budżecie do 5500 zł.

2. Drugi monitor: ocena ostrości, szczegółów, rozdzielczości, szumów. Wygoda pracy, duży ekran, miejsce na wygodny montaż, cięcie. Na tym monitorze nie będę się skupiał na kolorach, chociaż byłoby miło, gdyby zielony nie wyświetlał się jako niebieski i na odwrót. Gdyby się dało na nim oglądać filmy, byłoby to miłym dodatkiem. Gdyby się go dało kalibrować, to też byłby fajny dodatek, Tutaj wymogiem jest rozdzielczość 4K, mile widziane HDR. Nie musi to być konkretnie monitor, myślałem np. o telewizorach Panasonica.

Budżet: również 5500 zł. Ewentualnie mniej, jeśli na pierwszy monitor wydam więcej.

Podejrzewam, że tutaj przyda mi się dobre i szybkie odświeżanie

Mam też dodatkowe pytania:
1. Czy żaden z modeli Benq nie spełnia podstawowych wymagań dotyczących obróbki kolorystycznej, również SW231C? Temat z realnym brakiem stabilizacji podświetlenia w niższych modelach znam, więc je skreśliłem od razu, ale czy SW231C i SW271 również mają ten problem? Jak z kalibracją Benq SW231C, ma to sens? I tak pewnie wybiorę Eizo, ale chciałbym dobrze się zapoznać z ofertą wszystkich marek.
2. Czy są jakieś telewizory, np. OLED, które mają znośną kolorystykę, nadają się do kalibracji i nie kosztują 50 tysięcy? Co sądzicie o telewizorach Panasonica z klasy A?
3. Czy dobrze myślę, że zamiast kupować monitor, który jednocześnie będzie świetny do obróbki zdjęć/filmów i będzie miał np. 4K HDR, rozdzielić te funkcje na dwa lub trzy monitory?

Moją uwagę zwróciły głównie:
Jako monitor nr. 1 do obróbki kolorystycznej zdjęć i filmów:
Eizo CG2420 (faworyt)
NEC PA271Q
NEC PA243W Color
Eizo CG2730
BenQ SW321C (cena wysoka, bo 7900 zł, ale mam wrażenie, że ten monitor mógłby mi zapewnić opcję nr 1 i 2. Ma to jakikolwiek sens, czy deklarowana stabilizacja równomiernego podświetlenia to tylko znany wszystkim marketing Benq? Czy ktoś miał styczność akurat z tym monitorem? Czy odświeżanie 60Hz to duża wada przy moich wymogach, dotyczących monitora nr.2?)
NEC271U (ale to nie jest seria PA, więc ten monitor powinienem skreślić, prawda? Cena jest bardzo atrakcyjna, ale to tylko sRGB :( )

Jako monitor nr 1 moim faworytem jest EizoCG2420, wydaje mi się, że po kalibracji ten monitor będzie spełniał moje wymogi. Jako monitor nr 2 - myślałem o np. telewizorach Panasonica.

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

PS: Przy okazji będę szukał w Krakowie kogoś, kto mi profesjonalnie skalibruje te monitory. :)

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 25 września 2020, 22:00 - pt
autor: NocnyJastrzab
Dlaczego akurat Eizo CG2420 jest faworytem? W tej cenie jest większy PA271Q o podobnych walorach obrazowych i większych możliwościach personalizacji.

BenQ SW321C warto też rozważyć faktycznie jako 2w1. Niedawno sprzedałem właśnie pierwszą sztukę klientowi, który wypożyczył wcześniej do testów. Ten model jest dosyć udany, pomijając wciąż koślawy soft do kalibracji.

PS. W sprawie kalibracji można do mnie na PW ;)

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 27 września 2020, 02:51 - ndz
autor: Filip
Ja bym też się skłaniał do PA271Q jako pierwszy monitor. Jest doskonały pod każdym względem. Jako drugi rozważyłbym EA271U.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 04 października 2020, 13:45 - ndz
autor: BYSTRON
Czytałem, że Eizo jest lepsze od NEC, jeśli chodzi o montaż filmowy. Eizo CG2420 ma skaler HDMI, a NECPA271Q i NEC271U chyba go nie mają.
Do tego faktycznie większy NEC jest w podobnej cenie, ale bez wersji Color. NEC w wersji Color to 6 tysięcy złotych, a do tego ma swoje wady i wymaga wsparcia technicznego fachowca (dodatkowe koszta). Na Eizo CG2420 mam zniżkę i mogę dostać za 4145 zł, więc dla mnie to różnica 2 tysięcy.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 04 października 2020, 14:05 - ndz
autor: Tom01
BYSTRON pisze:
04 października 2020, 13:45 - ndz
NEC w wersji Color to 6 tysięcy złotych, a do tego ma swoje wady i wymaga wsparcia technicznego fachowca (dodatkowe koszta).

Hmmm? Niby jakie? PA271Q COLOR to jest "gotowiec". Nie wymaga kompletnie żadnych czynności wsparcia technicznego. W przypadku EIZO za to jak najbardziej, bo monitor dostajemy nieprzygotowany.

Aha, wszystkie NEC-e serii PA mają konfigurowalny skaler na wejściu HDMI.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 04 października 2020, 14:40 - ndz
autor: BYSTRON
Tom01 pisze:
04 października 2020, 14:05 - ndz
BYSTRON pisze:
04 października 2020, 13:45 - ndz
NEC w wersji Color to 6 tysięcy złotych, a do tego ma swoje wady i wymaga wsparcia technicznego fachowca (dodatkowe koszta).

Hmmm? Niby jakie? PA271Q COLOR to jest "gotowiec". Nie wymaga kompletnie żadnych czynności wsparcia technicznego. W przypadku EIZO za to jak najbardziej, bo monitor dostajemy nieprzygotowany.

Aha, wszystkie NEC-e serii PA mają konfigurowalny skaler na wejściu HDMI.
Pisałeś na tym forum o jego wadach wieku dziecięcego w oprogramowaniu. Rozumiem, że to nie dotyczy wersji Color, prawda?

Więc ten NEC PA271Q będzie lepszy do montażu od Eizo CG? Dużo zyskam, wybierając ten model, kosztem Eizo CG2470?

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 05 października 2020, 09:40 - pn
autor: Tom01
Odpowiednikiem PA271Q COLOR jest EIZO CG279X, w żadnym wypadku nie CG-czterocyfrowe. Przy samom montażu nie ma jak wykorzystać jego zalet, ale jakichkolwiek pracach z kolorem, np gradingu, jak najbardziej.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 11 października 2020, 19:40 - ndz
autor: BYSTRON
Ok, przekonałeś mnie. Zastanawiam się tylko między zwykłą wersją, z domówieniem usługi profesjonalnej kalibracji a wersją ColorProff. Wiem, że druga to gotowiec, ale zastanawiam się - co wpływa na to, że różnica w cenie to aż 1100 złotych? Rozszerzona gwarancja, plus gotowe kolory, czy coś jeszcze?

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 11 października 2020, 20:09 - ndz
autor: BYSTRON
No i zastanawiam się, jak sprawują się Oledy Panasonica? Może to być jakakolwiek konkurencja dla NEC i Eizo, czy nie? Da się je kalibrować?

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 11 października 2020, 22:57 - ndz
autor: Tom01
OLED póki co nie nadaje się na monitor. Zbyt nierówny, nieliniowy, z ryzykiem utrwalania obrazu. Minie z 5 lat kiedy pojawią się na rynku monitory OLED klasy średniej i wyższej. Masówka oczywiście już jest.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 12 października 2020, 00:47 - pn
autor: Filip
BYSTRON pisze:
11 października 2020, 19:40 - ndz
Ok, przekonałeś mnie. Zastanawiam się tylko między zwykłą wersją, z domówieniem usługi profesjonalnej kalibracji a wersją ColorProff. Wiem, że druga to gotowiec, ale zastanawiam się - co wpływa na to, że różnica w cenie to aż 1100 złotych? Rozszerzona gwarancja, plus gotowe kolory, czy coś jeszcze?
Moim zdaniem warto dopłacić do wersji COLOR. Szlag by mnie trafił gdybym kupił drogi monitor i miał jakiegoś syfa pod matrycą. W pracy używam PA271Q COLOR, a w domu EA271U COLOR. Oba są perfekcyjne, idealnie liniowe i dodatkowa gwarancja też jest warta rozważenia jako argument. Jeśli chodzi o EA271U, to mam porównanie z wersją nie-COLOR i są to naprawdę zupełnie różne monitory.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 09 lutego 2021, 21:28 - wt
autor: BYSTRON
A co sądzicie o EIZO ColorEdge CS2740? Czy to może być konkurent dla PA271Q?

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 09 lutego 2021, 21:35 - wt
autor: Tom01
EIZO CS2740 to konkurent NEC EA271U COLOR.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 16 lutego 2021, 21:37 - wt
autor: Kyle
Tom01 pisze:
09 lutego 2021, 21:35 - wt
EIZO CS2740 to konkurent NEC EA271U COLOR.
NEC EA271U COLOR też ma szeroki gamut?

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 16 lutego 2021, 21:57 - wt
autor: Tom01
Kyle pisze:
16 lutego 2021, 21:37 - wt
NEC EA271U COLOR też ma szeroki gamut?

Nie. Nieco większy niż sRGB. Co oczywiście nie ma kompletnie żadnego znaczenia w kontekście zastosowań monitorów klasy NEC EA COLOR i EIZO CS, a co do Pana, jako zatwardziałego gamuto-fetyszysty, w ogóle nie trafi. ;)

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 18 lutego 2021, 18:55 - czw
autor: unesco
Tom01 pisze:
16 lutego 2021, 21:57 - wt
Kyle pisze:
16 lutego 2021, 21:37 - wt
NEC EA271U COLOR też ma szeroki gamut?

Nie. Nieco większy niż sRGB. Co oczywiście nie ma kompletnie żadnego znaczenia w kontekście zastosowań monitorów klasy NEC EA COLOR i EIZO CS, a co do Pana, jako zatwardziałego gamuto-fetyszysty, w ogóle nie trafi. ;)
Dlaczego nie ma znaczenia w kontekście tej klasy monitorów?

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 19 lutego 2021, 17:11 - pt
autor: Tom01
Ponieważ nie są to monitory proofingowe a tylko w takich dziedzinach szeroki gamut faktycznie jest potrzebny.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 19 lutego 2021, 19:52 - pt
autor: unesco
hmm, to jak nie robię proofingu to nie jest mi potrzebny?
turkusowe jezioro z Nowej Zelandii jaki właśnie obrabiam ma inne zdanie na ten temat... trochę pokrętna logika, nie rozumiem...

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 19 lutego 2021, 20:36 - pt
autor: Tom01
Napisałem odwrotnie, w proofingu jest potrzebny. W pozostałych zastosowaniach rzadko kiedy z tendencją do prawie nigdy. Incydentalne przypadki koloru jeziora w Nowej Zelandii nie tworzą reguły.

Re: Monitory do obróbki zdjęć i montażu filmów

: 19 lutego 2021, 20:44 - pt
autor: unesco
ale do czego jest tam potrzebny, a fotografowi nie? kolory to kolory, one nie są incydentalne, praktycznie każda sesja studyjna lub krajobrazowa jaką mam wali po oczach szerokim gamutem. ja też sam nie jestem incydentalny. a druk na kilkunastokolorowy pigment też ma szeroki gamut (no bo skoro sesja była szeroka, a drukarki są już tak wyfisiowane...), i to nie jest incydentalne - a nagle proof, który pokazuje źródło, potrzebuje byc szeroki?