Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5939

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 1 sie 2010, o 14:37

Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Pełny tytuł:
Lista polecanych monitorów do zastosowań ogólnych, fotografii i grafiki

Aktualizacja: 04-12-2014

Dlaczego lista podzielona jest właśnie w taki sposób? Co zadecydowało o wyborze monitorów?


Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania, należy najpierw zwerbalizować czym tak naprawdę jest monitor. Niby banalne, ale po latach pracy w tej branży, stwierdzam, że zdecydowana większość użytkowników tego nie wie! Monitor widzi się jako mało istotny element zestawu komputerowego, specjalnie nie odróżniając od dysku, czy procesora. A to błąd. Komputer jest maszyną wszechstronną, służy do wszystkiego, rozrywki, prowadzenia korespondencji i tysiąca innych czynności. Jednak w kontekście tematyki tego forum, jest to specjalizowane narzędzie pracy. Fotograf będzie mimowolnie oczekiwał pewnej funkcjonalności, użytecznej w swoim zajęciu. Gdyby tak nie było, nie pojawiałyby się, z nużącą regularnością, pytania typu: "Dlaczego moje odbitki wyglądają inaczej?" Decyduje o tym monitor. Dlaczego? Ano dlatego, że jest to jeden z trzech elementów toru obróbki obrazu, który zapoczątkowany jest obiektywem a zakończony fotolabem. Z reguły przykłada się wielką wagę do optyki i samego aparatu. Wystarczy przejrzeć ilość wątków "sprzętowych". Wybór labu również jest żelaznym tematem i psioczenie na "laboludków" co to wszystko psują. A środkowy etap drogi jaką przechodzi zdjęcie, najczęściej jest dziełem przypadku. Często też jest wynikiem filozofii: "byle tanio". A tymczasem jest to niemal tak samo ważny element jak obiektyw aparatu.

Poszczególne grupy cenowe monitorów są odpowiednikiem progów jakościowych, jakimi posługujemy się na przykład dobierając obiektywy. Poziom startowy nie obejmuje funkcjonalnych w tej dziedzinie monitorów, podobnie jak nie jest pełnowartościowym obiektywem plastikowa soczewka w aparacie jednorazówce czy obiektyw wielkości szpilki w komórce. Następne grupy są podobne do powszechnie zrozumiałej fotografom i łatwo dostrzegalnej różnicy pomiędzy obiektywami jak "kit", "niezły zoom", "stałka". Grupy najwyższe, są analogią do profesjonalnych obiektywów, pozwalających uratować sytuację w skrajnie trudnych warunkach zdjęciowych. Zrozumienie istnienia takiego podziału jest kluczem do doboru monitora. Niedoświetlone fotki z imprezy, a delikatny różowy zafarb na ślubnej sukni to inna skala kłopotu. Określenie zastosowania powinno zdeterminować potrzebne cechy obrazu a tego wyniknie klasa monitorów, która je zapewnia.

Dlaczego na liście nie ma ani jednego monitora z popularnych, stojących w wielkim wyborze w sklepach?

Monitor LCD ma kilka poważnych defektów wynikających z zasady działania. Zawodowi graficy przez wiele lat podchodzili do LCD, jak pies do jeża i mieli rację. Wady wrodzone ma każda technika obrazowania i bardzo ciężko je zlikwidować. Czasami w ogóle nie jest to możliwe. Stawiany jeszcze kilka lat temu jako wzór jakości, kineskop, ma błędy nieostrości wynikające z problemów ogniskowania wiązki, dyfrakcji fali na krawędzi otworów maski i halo na luminoforze. W najlepszych monitorach CRT te błędy mają wartości mierzone w dziesiątych częściach milimetra, ale ważne jest, uzmysłowić sobie, że jest to ograniczenie technologiczne i nie jest możliwe jego całkowite wyeliminowanie. Jedną z wrodzonych przypadłości LCD jest sposób tworzenia barwy, czyli mieszanie światła pochodzącego z lamp podświetlenia. Fizyczną anomalią jest wymieszanie składowych RGB w równych wagach które powinno, a wcale nie daje neutralnej szarości. Odcienie mogą wpadać w różnych zakresach jasności w zafarb, zależnie od humoru wyświetlacza. Wyświetlenie teoretycznie płynnej skali szarości może wyglądać na przykład tak:

Obrazek

Efektem tego są przebarwienia, najbardziej widoczne właśnie na szarościach, ale również na odcieniach skóry i delikatnych przejściach tonalnych. Na domiar złego, czym bliżej skrajów zakresów (najciemniejsze i najjaśniejsze) tym gorzej. Sąsiednie odcienie w zakresie cieni (od 0 do 25% jasności) potrafią się wręcz zlewać w czarną dziurę. Podobnie, choć w mniejszym stopniu w najjaśniejszych odcieniach. Utrata tonalności w cieniach i światłach powoduje, że obraz staje się przekontrastowany.

Kluczowa cecha decydująca o niwelacji ww niepożądanych efektów, to szerszy zapis koloru w monitorze, niż wynika ze sterowania karty graficznej. Mówiąc prościej, monitor musi mieć większą wewnętrzną paletę niż to co trafia na ekran. Dysponując większą ilością odcieni, można skorygować jak właściwie monitor ma wyświetlać. Poszerzenie zapisu koloru z 8 do minimum 10 bitów powoduje, że zamiast podstawowych 256 odcieni na każdy kanał, do dyspozycji jest 1024. Jest z czego wybrać, aby podstawowe 256 odcieni było reprodukowane bardziej poprawnie. To jedyny sposób na ominięcie braku liniowości wyświetlacza LCD. Niestety, wszystko kosztuje i na rynku masowym, czyli takim, jakiego przedstawiciele stoją w przeważającej ilości na witrynach sklepów, to cena, a nie jakość obrazu, mają większe znaczenie i takich mechanizmów nie ma. Warto zaznaczyć, że odbiorcą sprzętu masowego jest z reguły niewymagający użytkownik, dla którego, paradoksalnie, wadliwy, jasny, silnie przekontrastowany obraz, wygląda lepiej. Obecnie duża część produkcji, to taki właśnie rynek masowy. Monitory, ze źle skompensowaną charakterystyką jasności, lub nie skompensowaną wcale, z nielicznymi wyjątkami, nie znalazły miejsca na poniższej liście. Nie zostały uwzględnione żadne produkty z ofert takich producentów takich jak Acer, Neovo, Benq, Hansol, Medion, eYama, FS, LG, Samtron, Belinea, Tatung, Samsung, KVC, Aoc, Pleq, Philips, itp. Jest to sprzęt klasy "masowej", niezależnie od tego ile razy na pudle jest napisane "Professional". Co za tym idzie, monitory te są zupełnie pozbawione możliwości wyświetlania poprawnej kolorystyki. Do tego trzeba zauważyć chroniczny brak satysfakcjonującej regulacji jasności, oszukańczy regulator "kontrastu", i parę innych ciekawostek. Najlepsze z nich dzieli przepaść jakościowa do najtańszych monitorów sensownej klasy.

Najczęściej spotykane rozdzielczości i plamki:

17" [5x4] - 1280x1024, 0.264mm
19" [5x4] - 1280x1024, 0.294mm
20" [4x3] - 1600x1200, 0.255mm
21,3" [4x3] - 1600x1200, 0.270mm
20" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.258mm
21,1" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.270mm
22" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.282mm
22" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.249mm
23" [16x9] panorama - 1920x1080, 0,265
24" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.270mm
26" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.287mm
27" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.303mm
27" [16x9] panorama - 2560x1440, 0.233mm
30" [16x10] panorama - 2560x1600, 0.251mm

Ilustracja relacji wielkości i proporcji najbardziej popularnych rozmiarów monitorów:

Obrazek

Plamki i związek z komfortem patrzenia:

- Duża 0.290mm i więcej. Duże elementy ekranowe i nawigacyjne. Stara szkoła, zanikająca obecnie. Monitory 19" o rozdzielczości 1280x1024.
- Standard 0.270mm. Ekran komfortowy, obszerny zarówno w obszarze roboczym jak i wielkości elementów. Tego typu plamka jest typowa na najczęściej obecnie spotykanych rozmiarach 24" 1920x1200, 23" 1920x1080.
- Mała poniżej 0.240mm. Monitory z tym rozmiarem mieszczą więcej informacji na ekranie. Zalecane jest sprawdzenie czy mniejsze elementy ekranowe nie będą uciążliwe przy pracy, szczególnie w systemach ze słabym skalowaniem. Plamka poniżej 0.240 występuje na monitorach 27" 2560x1440.
- Plamki na ekranach Retina i 4K nie maja związku z wielkością elementów ekranowych. Rozmiary są na tyle małe, że nie operuje się wielkością plamki a gęstością pikseli. Przyjmuje się, że przy gęstości 300ppi (pixel per inch - pikseli na cal), plamka przestaje być widoczna gołym okiem. Korzystać z nich można wyłącznie w połączeniu z systemem, który ma dobre skalowanie interfejsu graficznego - Windows 8, Mac OS X.

W miarę rozwoju techniki powoli zanika związek wielkości plamki i liter bądź ikon. Świetnym przykładem są ekrany Retina oraz monitory 4K. Plamki są tak małe, że stają się niewidoczne gołym okiem, a elementy ekranowe muszą być wówczas właściwie skalowane. Co więcej, skalowanie wielkości liter przy małej plamce działa znacznie lepiej niż przy dużej. Nie ma utraty ostrości. Naturalną drogą rozwoju ekranów komputerowych jest zmniejszanie plamek do uzyskania gęstości pikseli przekraczających zdolność rozdzielczą oka i cały świat komputerowy powoli zmierza w tym kierunku.

Kalibracja, fakty i mity:

Kalibracja nie jest panaceum na wszelkie dolegliwości monitora! Kiepskiego monitora nie można skalibrować. Można co najwyżej obciąć część funkcjonalności tak, aby to co zostało było względnie poprawne. Analogia: Załóżmy że auto marki Polonez jest mało komfortowe i niebezpieczne w okolicach prędkości 120 km/h i wyżej. Jak zatem sprawić, aby zachowywał się przynajmniej w części analogicznie do Mercedesa? Należy założyć blokadę prędkości na 80 km/h. Wówczas właściwości jezdne w zakresie 0-80 będą nieco bardziej podobne.

Często używane ilustracje krzywych korekcji oraz gamuty pokazywane przez oprogramowanie kalibracyjne absolutnie nie jest wiarygodnym kryterium oceny. Krzywa taka, tworzona jest przez pomiary kilku kombinacji kolorów podstawowych, w tym kilku poziomów szarości. Na tej bazie rysowany jest wykres. Dokładność jest tym mniejsza im monitor ma więcej defektów w wąskich przedziałach charakterystyki. Jednym z ważnych problemów jest podświetlenie, które w wycinkach widma generuje piki o wielokrotnie większej jasności niż średnia. Powstałe w ten sposób defekty nie są mierzalne popularnym sprzętem. Drugim problemem jest niestabilność temperaturowa samego wyświetlacza. Działa wybiórczo w różne strony. W efekcie, bez problemu można znaleźć słabe monitory z "ładnymi" wykresami.

Innym często spotykanym błędem jest użycie wyników pomiarów po kalibracji programowej. Prezentacja wyników przed i po kalibracji może wyglądać następująco (źródło prad.de):

Obrazek Obrazek

Taka "poprawa" parametrów jest możliwa wyłącznie w przypadku monitorów z wbudowaną zaawansowaną kalibracją sprzętową o dużej dokładności. W przypadku kalibracji programowej, zachowanie monitora się nie zmienia, wpływamy tylko na zachowanie karty graficznej. Nie ma więc sposobu na zmniejszenie wad monitora. Nie można błędnie wyświetlanych odcieni zastąpić poprawnymi. Jakim zatem sposobem monitor wykazuje parametry godne sprzętu profesjonalnego? Bo warto zaznaczyć, że dE poniżej 3 to wielkość zastrzeżona dla sprzętu z przedziału cenowego min 5-10 tys zł. Mechanizm powstawania dobrych wyników jest podobny do znaków na ulicy "Uwaga przełomy" w miejscu dziur w nawierzchni, zamiast jej naprawienia. Skutkiem tego, jadąc slalomem między oznaczonymi dziurami, jedziemy po dobrej nawierzchni, ale ulica nadal jest dziurawa.

Miłej lektury i trafionych wyborów.
Autor


Lista monitorów


Poniżej 1 tys zł, brak propozycji, produkty monitoropodobne. Odpowiedniki "wędliny" z hipermarketu za 4,99 zł/kg i plastikowych obiektywów.

Oznaczenia:
[PRZEKĄTNA] [FORMAT] [ROZDZIELCZOŚĆ] [MODEL] [TYP EKRANU] [GAMUT] [RODZAJ PODŚWIETLENIA] [ZASILANIE PODŚWIETLENIA] [DOSTĘPNOŚĆ]
✔︎ - Model w produkcji, normalnie dostępny.
✆ - Zakończona produkcja, dostępny gdzieniegdzie jeszcze na zamówienie lub z zapasów magazynowych.
✘ - Zakończona produkcja, zupełnie niedostępny. Tylko rynek wtórny.

Lista jest dwuczęściowa:
Aktualna - modele będących obecnie w produkcji i niedawno wycofane. Na rynku wtórnym można znaleźć stosunkowo nowe modele.
Nieaktualna - modele nie produkowane od kilku lat. Dostępne wyłącznie na rynku wtórnym, w większości jako "poleasingowe". Część nieaktualna stanowi bazę wiedzy co warto brać z używanych.

CZĘŚĆ AKTUALNA:

1. Klasa domowo-biurowo-uniwersalna.
Najtańsze na których coś widać. Nadają się do amatorskiej fotografii z naciskiem na amatorską. Monitory z tej grupy w większości nadają się również do zastosowań uniwersalnych, edycyjnych, programowania, projektowania, gdzie ważny jest komfort patrzenia.

17" [5x4] [1280x1024] EIZO S1721X [S-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
19" [5x4] [1280x1024] EIZO S1921X [S-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
22" [16x9] [1680x1050] NEC EA224WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✆]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2336W [PLS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2331 [c-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2332 [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✆]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2333 [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✆]
23" [16x9] [1920x1080] NEC EA234WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2450 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2434 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1080] NEC EA243WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA244WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2436W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2455 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] DELL U2410 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-LED] [PWM 180Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] DELL U2413H [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-LED] [PWM] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO FG2421 [U2VA] [sRGB] [W-LED] [PWM+SYNC 240Hz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] DELL U2711 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 180Hz] [✆]
27" [16x9] [2560x1440] DELL U2713H [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM] [✔︎]
27" [16x9] [1920x1080] NEC EA273WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA274WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2736W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] Apple Thunderbolt Display [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM] [✔︎]
29" [21x9] [2560x1080] NEC EA294WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] DELL U3011 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✆]
30" [16x10] [2560x1600] DELL U3014 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA304WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]

2. Klasa profesjonalna uniwersalna i fotograficzna.
Pogranicze monitorów amatorskich i profesjonalnych. Wszystkie modele z tej klasy powstały poprzez zapożyczenie dużej części rozwiązań z monitorów profesjonalnych. Z tego powodu wykazują oznaki specjalizacji, czyli aby docenić ich walory, wymagają odpowiedniego oświetlenia miejsca pracy oraz kalibracji adekwatnej jakości. Ustawienie odbywa już zupełnie zawodowymi metodami, szczególnie, że część, konkretnie EIZO CS, jest dostarczanych z narzędziami do pełnej kalibracji sprzętowej.

23" [16x9] [1920x1080] NEC P232W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] NEC SV232 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO CS230 [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC 9KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC P241W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] NEC P242W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CS240 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [✔︎]
24" [16x10] [3840x2160] NEC EA244UHD [IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
32" [16x9] [3840x2160] EIZO EV3237 [IPS] [sRGB] [✔︎]

3. Klasa profesjonalna graficzna.
Jest to grupa monitorów najwyższej jakości, nadających się do wszelkich zastosowań, łącznie z bardzo trudnymi, wymagającymi dużej wierności reprodukcji. Pokazanie skóry, neutralnej szarości, detali w głębokich cieniach czy niewielkich zafarbów to żadna sztuka. Większa część z nich, z powodzeniem może służyć jako monitory soft proofingowe. Spełniają wymagania organizacji Ugra/Fogra. Wszystkie w tej grupie są kalibrowane sprzętowo acz, do części z nich, producenci niestety nie dostarczają w wyposażeniu potrzebnych narzędzi. Pomimo graficznego rodowodu, wszystkie profesjonalne monitory mogą służyć dowolnych innych zadań, łącznie z użyciem domowym, przy bezwzględnym warunku wysokich wymagań, połączonych z wysublimowaną wrażliwością użytkownika.

22" [16x10] [1920x1200] EIZO SX2262W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
22" [16x10] [1600x1050] EIZO CG223W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO SX2462W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CX240 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CX241 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA241W [IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 200Hz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA242W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC Reference SV242 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CX270 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CX271 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA272W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC Reference SV272 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA301 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✆]
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA302 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG246 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG247 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG276 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG277 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC SV301 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
30" [16x10] [2560x1600] NEC SV302 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM] [✔︎]
32" [1,9x1] [4096x2160] EIZO CG318 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM] [prototyp]

CZĘŚĆ NIEAKTUALNA:
Baza danych do szukania „używek”. Szczegółowe parametry nie będą uaktualniane.

17" [5x4] PVA sRGB EIZO L768
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1721
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1731
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1921
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1931
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1932
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1970NX
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SX/FXi
19" [5x4] PVA sRGB NEC 1990FXp
19" [5x4] PVA sRGB EIZO M1950
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SXi
19" [5x4] IPS sRGB EIZO CG19
19" [5x4] IPS sRGB NEC SV1990
19" [5x4] IPS sRGB EIZO L797
19" [5x4] IPS sRGB Quato Intelli Proof 190
20" [4x3] IPS sRGB NEC SV2090
20" [4x3] IPS sRGB LaCie 320
20" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 201
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2090UXi
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2070NX
20" [4x3] ASV sRGB EIZO L887
20" [4x3] ASV sRGB EIZO S2000
20" [16x9] [1680x1050] EIZO EV2023W [c-PVA] [CCFL] [PWM 300Hz] [sRGB]
20" [16x9] [1680x1050] EIZO S2031W [S-PVA] [CCFL] [PWM 300Hz] [sRGB]
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2110W
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2111W
21" [4x3] PVA sRGB EIZO S2100
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2190UXp
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2170NX
21" [4x3] IPS sRGB NEC 2190UXi
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 213
21" [4x3] IPS sRGB NEC SV2190
21" [4x3] IPS sRGB LaCie 321
21" [5x4] IPS sRGB EIZO L997
21" [4x3] PVA sRGB EIZO CG210N
21" [4x3] IPS sRGB EIZO CG211
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Proof 213
21" [4x3] IPS AdobeRGB NEC SV Reference 21
22" [16x9] [1680x1050] HP ZR22w [e-IPS] [sRGB] [CCFL] [PWM 180Hz]
22" [16x10] [1680x1050] NEC P221W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 180Hz]
22" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG221
22" [16x10] [1680x1050] EIZO S2231W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] [1680x1050] EIZO S2232W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2233W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2242W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2243W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG222W
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2333W [c-PVA] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2335W [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC PA231W
23" [16x9] [1920x1080] NEC SV231 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2431W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2432W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2433W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO FX2431W
24" [16x10] PVA sRGB NEC 2470WNX
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi2
24" [16x10] [b]NEC SV241 [IPS] [sRGB]
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2410W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2411W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2461W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO CE240W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG241W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG242W
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG243W
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG245W
26" [16x10] IPS AdobeRGB LaCie 526
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi2
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC SV2690
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC PA271W
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC Reference SV271
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO SX2762W
27" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2761W
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CG275W
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 3090WQXi
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX3031W
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG301W
30" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG303W

Są to w zasadzie wszystkie monitory z dostępnych na rynku, skierowane dla bardziej wrażliwych użytkowników niż przeciętny klient marketu, dla którego liczy się wyłącznie cena i "oczojebność". Monitory nie wymienione, należy traktować jako ..... długo.... długo nic ..... reszta.

PS. Dyskusję prowadzimy w pozostałych wątkach.
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało!
GG: 189335, Skype: zpkmastiff, Tel: 601888312, 856644444
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

funwind

Posty: 5

Dołączył(a): 15-01-2012

Post 15 sty 2012, o 11:47

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Super zestawienie. Może warto by było uaktualnić je nieco. Dla nieprofesjonalisty taka aktualizacja byłaby bardzo pomocna.
<<

mkrupa

Posty: 163

Dołączył(a): 4-01-2011

Post 15 sty 2012, o 13:04

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Tak na pierwszy rzut oka to chyba spis jest aktualny. Nie widzę nic nowego ze stajni wiodących producentów profesjonalnych monitorów, czego by tutaj nie było. Nawet świeżutki Nec P241W już jest na liście.
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5939

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 15 sty 2012, o 13:52

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

funwind napisał(a):Super zestawienie. Może warto by było uaktualnić je nieco. Dla nieprofesjonalisty taka aktualizacja byłaby bardzo pomocna.


Lista jest aktualizowana na bieżąco. Data ostatniej aktualizacji jest zawsze na początku posta.
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało!
GG: 189335, Skype: zpkmastiff, Tel: 601888312, 856644444
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

kaska77

Posty: 4

Dołączył(a): 1-08-2013

Post 1 sie 2013, o 19:39

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

monitory jakiego producenta są według Was najlepsze? chce kupić jakiś porządny sprzęt, dlatego bardzo prosze o podpowiedzi co mogłabym dostać w cenie do 2 tys zł.
[url=http://phu-techbud.pl]okna bydgoszczi/url]
firanki disney
krzysztof myszkowski
garderoby białystok
grill weber,
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5939

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 1 sie 2013, o 20:40

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Odpowiedź jest na początku tego wątku. Nie da się jednoznacznie polecić jednego i już. Ważne są kryteria postawione przez użytkownika, nie tylko cena.
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało!
GG: 189335, Skype: zpkmastiff, Tel: 601888312, 856644444
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

dodo90

Posty: 3

Dołączył(a): 15-08-2013

Post 15 sie 2013, o 17:34

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

A gdybym nie miała ograniczeń cenowych? I nie zajmuję zawodowo fotografia - to moje hobby i niedawno zaczęłam :)
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5939

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 15 sie 2013, o 17:37

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Wówczas hulaj dusza, piekła nie ma...
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało!
GG: 189335, Skype: zpkmastiff, Tel: 601888312, 856644444
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

marczero

Posty: 6

Dołączył(a): 30-08-2013

Post 30 sie 2013, o 17:35

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Tom01 napisał(a):Wówczas hulaj dusza, piekła nie ma...

Tak. Niemniej jednak wysoka cena wcale nie musi oznaczać dobrego sprzętu. Pamiętajmy o tym :)
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5939

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 30 sie 2013, o 17:39

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

To prawda, drogie nie zawsze oznacza dobre, ale dobre zawsze jest drogie. ;)
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało!
GG: 189335, Skype: zpkmastiff, Tel: 601888312, 856644444
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
Następna strona

Powrót do Polecane monitory

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for blacklist.org.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL