Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5584

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 1 sie 2010, o 14:37

Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Aktualizacja: 16-10-2014

Dlaczego lista podzielona jest właśnie w taki sposób? Co zadecydowało o wyborze monitorów?


Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania, należy najpierw zwerbalizować czym tak naprawdę jest monitor. Niby banalne, ale po latach pracy w tej branży, stwierdzam, że zdecydowana większość użytkowników tego nie wie! Monitor widzi się jako mało istotny element zestawu komputerowego, specjalnie nie odróżniając od dysku, czy procesora. A to błąd. Komputer jest maszyną wszechstronną, służy do wszystkiego, rozrywki, prowadzenia korespondencji i tysiąca innych czynności. Jednak w kontekście tematyki tego forum, jest to specjalizowane narzędzie pracy. Fotograf będzie mimowolnie oczekiwał pewnej funkcjonalności, użytecznej w swoim zajęciu. Gdyby tak nie było, nie pojawiałyby się, z nużącą regularnością, pytania typu: "Dlaczego moje odbitki wyglądają inaczej?" Decyduje o tym monitor. Dlaczego? Ano dlatego, że jest to jeden z trzech elementów toru obróbki obrazu, który zapoczątkowany jest obiektywem a zakończony fotolabem. Z reguły przykłada się wielką wagę do optyki i samego aparatu. Wystarczy przejrzeć ilość wątków "sprzętowych". Wybór labu również jest żelaznym tematem i psioczenie na "laboludków" co to wszystko psują. A środkowy etap drogi jaką przechodzi zdjęcie, najczęściej jest dziełem przypadku. Często też jest wynikiem filozofii: "byle tanio". A tymczasem jest to niemal tak samo ważny element jak obiektyw aparatu.

Poszczególne grupy cenowe monitorów są odpowiednikiem progów jakościowych, jakimi posługujemy się na przykład dobierając obiektywy. Poziom startowy nie obejmuje funkcjonalnych w tej dziedzinie monitorów, podobnie jak nie jest pełnowartościowym obiektywem plastikowa soczewka w aparacie jednorazówce czy obiektyw wielkości szpilki w komórce. Następne grupy są podobne do powszechnie zrozumiałej fotografom i łatwo dostrzegalnej różnicy pomiędzy obiektywami jak "kit", "niezły zoom", "stałka". Grupy najwyższe, są analogią do profesjonalnych obiektywów, pozwalających uratować sytuację w skrajnie trudnych warunkach zdjęciowych. Zrozumienie istnienia takiego podziału jest kluczem do doboru monitora. Niedoświetlone fotki z imprezy, a delikatny różowy zafarb na ślubnej sukni to inna skala kłopotu. Określenie zastosowania powinno zdeterminować potrzebne cechy obrazu a tego wyniknie klasa monitorów, która je zapewnia.

Dlaczego na liście nie ma ani jednego monitora z popularnych, stojących w wielkim wyborze w sklepach?

Monitor LCD ma kilka poważnych defektów wynikających z zasady działania. Zawodowi graficy przez wiele lat podchodzili do LCD, jak pies do jeża i mieli rację. Wady wrodzone ma każda technika obrazowania i bardzo ciężko je zlikwidować. Czasami w ogóle nie jest to możliwe. Stawiany jeszcze kilka lat temu jako wzór jakości, kineskop, ma błędy nieostrości wynikające z problemów ogniskowania wiązki, dyfrakcji fali na krawędzi otworów maski i halo na luminoforze. W najlepszych monitorach CRT te błędy mają wartości mierzone w dziesiątych częściach milimetra, ale ważne jest, uzmysłowić sobie, że jest to ograniczenie technologiczne i nie jest możliwe jego całkowite wyeliminowanie. Jedną z wrodzonych przypadłości LCD jest sposób tworzenia barwy, czyli mieszanie światła pochodzącego z lamp podświetlenia. Fizyczną anomalią jest wymieszanie składowych RGB w równych wagach które powinno, a wcale nie daje neutralnej szarości. Odcienie mogą wpadać w różnych zakresach jasności w zafarb, zależnie od humoru wyświetlacza. Wyświetlenie teoretycznie płynnej skali szarości może wyglądać na przykład tak:

Obrazek

Efektem tego są przebarwienia, najbardziej widoczne właśnie na szarościach, ale również na odcieniach skóry i delikatnych przejściach tonalnych. Na domiar złego, czym bliżej skrajów zakresów (najciemniejsze i najjaśniejsze) tym gorzej. Sąsiednie odcienie w zakresie cieni (od 0 do 25% jasności) potrafią się wręcz zlewać w czarną dziurę. Podobnie, choć w mniejszym stopniu w najjaśniejszych odcieniach. Utrata tonalności w cieniach i światłach powoduje, że obraz staje się przekontrastowany.

Kluczowa cecha decydująca o niwelacji ww niepożądanych efektów, to szerszy zapis koloru w monitorze, niż wynika ze sterowania karty graficznej. Mówiąc prościej, monitor musi mieć większą wewnętrzną paletę niż to co trafia na ekran. Dysponując większą ilością odcieni, można skorygować jak właściwie monitor ma wyświetlać. Poszerzenie zapisu koloru z 8 do minimum 10 bitów powoduje, że zamiast podstawowych 256 odcieni na każdy kanał, do dyspozycji jest 1024. Jest z czego wybrać, aby podstawowe 256 odcieni było reprodukowane bardziej poprawnie. To jedyny sposób na ominięcie braku liniowości wyświetlacza LCD. Niestety, wszystko kosztuje i na rynku masowym, czyli takim, jakiego przedstawiciele stoją w przeważającej ilości na witrynach sklepów, to cena, a nie jakość obrazu, mają większe znaczenie i takich mechanizmów nie ma. Warto zaznaczyć, że odbiorcą sprzętu masowego jest z reguły niewymagający użytkownik, dla którego, paradoksalnie, wadliwy, jasny, silnie przekontrastowany obraz, wygląda lepiej. Obecnie duża część produkcji, to taki właśnie rynek masowy. Monitory, ze źle skompensowaną charakterystyką jasności, lub nie skompensowaną wcale, z nielicznymi wyjątkami, nie znalazły miejsca na poniższej liście. Nie zostały uwzględnione żadne produkty z ofert takich producentów takich jak Acer, Neovo, Benq, Hansol, Medion, eYama, FS, LG, Samtron, Belinea, Tatung, Samsung, KVC, Aoc, Pleq, Philips, itp. Jest to sprzęt klasy "masowej", niezależnie od tego ile razy na pudle jest napisane "Professional". Co za tym idzie, monitory te są zupełnie pozbawione możliwości wyświetlania poprawnej kolorystyki. Do tego trzeba zauważyć chroniczny brak satysfakcjonującej regulacji jasności, oszukańczy regulator "kontrastu", i parę innych ciekawostek. Najlepsze z nich dzieli przepaść jakościowa do najtańszych monitorów sensownej klasy.

Najczęściej spotykane rozdzielczości i plamki:

17" [5x4] - 1280x1024, 0.264mm
19" [5x4] - 1280x1024, 0.294mm
20" [4x3] - 1600x1200, 0.255mm
21,3" [4x3] - 1600x1200, 0.270mm
20" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.258mm
21,1" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.270mm
22" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.282mm
22" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.249mm
23" [16x9] panorama - 1920x1080, 0,265
24" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.270mm
26" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.287mm
27" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.303mm
27" [16x9] panorama - 2560x1440, 0.233mm
30" [16x10] panorama - 2560x1600, 0.251mm

Ilustracja relacji wielkości i proporcji najbardziej popularnych rozmiarów monitorów:

Obrazek

Plamki i związek z komfortem patrzenia:

- Duża 0.290mm i więcej. Duże elementy ekranowe i nawigacyjne. Stara szkoła, zanikająca obecnie. Monitory 19" o rozdzielczości 1280x1024.
- Standard 0.270mm. Ekran komfortowy, obszerny zarówno w obszarze roboczym jak i wielkości elementów. Tego typu plamka jest typowa na najczęściej obecnie spotykanych rozmiarach 24" 1920x1200, 23" 1920x1080.
- Mała poniżej 0.240mm. Monitory z tym rozmiarem mieszczą więcej informacji na ekranie. Zalecane jest sprawdzenie czy mniejsze elementy ekranowe nie będą uciążliwe przy pracy, szczególnie w systemach ze słabym skalowaniem. Plamka poniżej 0.240 występuje na monitorach 27" 2560x1440.
- Plamki na ekranach Retina i 4K nie maja związku z wielkością elementów ekranowych. Rozmiary są na tyle małe, że nie operuje się wielkością plamki a gęstością pikseli. Przyjmuje się, że przy gęstości 300ppi (pixel per inch - pikseli na cal), plamka przestaje być widoczna gołym okiem. Korzystać z nich można wyłącznie w połączeniu z systemem, który ma dobre skalowanie interfejsu graficznego - Windows 8, Mac OS X.

W miarę rozwoju techniki powoli zanika związek wielkości plamki i liter bądź ikon. Świetnym przykładem są ekrany Retina oraz monitory 4K. Plamki są tak małe, że stają się niewidoczne gołym okiem, a elementy ekranowe muszą być wówczas właściwie skalowane. Co więcej, skalowanie wielkości liter przy małej plamce działa znacznie lepiej niż przy dużej. Nie ma utraty ostrości. Naturalną drogą rozwoju ekranów komputerowych jest zmniejszanie plamek do uzyskania gęstości pikseli przekraczających zdolność rozdzielczą oka i cały świat komputerowy powoli zmierza w tym kierunku.

Kalibracja, fakty i mity:

Kalibracja nie jest panaceum na wszelkie dolegliwości monitora! Kiepskiego monitora nie można skalibrować. Można co najwyżej obciąć część funkcjonalności tak, aby to co zostało było względnie poprawne. Analogia: Załóżmy że auto marki Polonez jest mało komfortowe i niebezpieczne w okolicach prędkości 120 km/h i wyżej. Jak zatem sprawić, aby zachowywał się przynajmniej w części analogicznie do Mercedesa? Należy założyć blokadę prędkości na 80 km/h. Wówczas właściwości jezdne w zakresie 0-80 będą nieco bardziej podobne.

Często używane ilustracje krzywych korekcji oraz gamuty pokazywane przez oprogramowanie kalibracyjne absolutnie nie jest wiarygodnym kryterium oceny. Krzywa taka, tworzona jest przez pomiary kilku kombinacji kolorów podstawowych, w tym kilku poziomów szarości. Na tej bazie rysowany jest wykres. Dokładność jest tym mniejsza im monitor ma więcej defektów w wąskich przedziałach charakterystyki. Jednym z ważnych problemów jest podświetlenie, które w wycinkach widma generuje piki o wielokrotnie większej jasności niż średnia. Powstałe w ten sposób defekty nie są mierzalne popularnym sprzętem. Drugim problemem jest niestabilność temperaturowa samego wyświetlacza. Działa wybiórczo w różne strony. W efekcie, bez problemu można znaleźć słabe monitory z "ładnymi" wykresami.

Inną nader często spotykaną i prowadzącą do błędnej interpretacji jest argumentacja z użyciem wyników pomiarów po kalibracji programowej. Na przykład, prezentacja wyników przed i po kalibracji może wyglądać następująco (źródło prad.de):

Obrazek Obrazek

Takie polepszenie parametrów jest możliwe wyłącznie w przypadku monitorów z wbudowaną zaawansowaną kalibracją sprzętową o dużej dokładności. W przypadku kalibracji programowej, zachowanie monitora się nie zmienia, wpływamy tylko na zachowanie karty graficznej, nie ma sposobu na zmniejszenie wad. Nie można błędnie wyświetlanych odcieni zastąpić poprawnymi. Jakim zatem sposobem monitor "cudownie" wykazuje parametry godne sprzętu profesjonalnego? Bo warto zaznaczyć, że dE poniżej 3 to wielkość zastrzeżona tak naprawdę dla sprzętu z przedziału cenowego min 5-10 tys zł. Mechanizm powstawania "dobrych" wyników jest podobny do znaków na ulicy "Uwaga przełomy", ustawiania pachołków i płotków w miejscu dziury w nawierzchni zamiast jej naprawienia. Skutkiem tego, jadąc slalomem między oznaczonymi dziurami, wydaje się, że jedziemy po dobrej nawierzchni. Ale ulica nadal jest dziurawa.

Miłej lektury, i trafionych wyborów.
Autor


Lista monitorów


Poniżej 1 tys zł, brak propozycji, produkty monitoropodobne. Odpowiedniki "wędliny" z hipermarketu za 4,99 zł/kg i plastikowych obiektywów.

Oznaczenia:
1. Kolejność oznaczeń: [PRZEKĄTNA] [FORMAT] [TYP EKRANU] [GAMUT] [MARKA] [MODEL]
2. Gamuty:
- sRGB - gamut,zbliżony do sRGB.
- AdobeRGB gamut poszerzony zbliżony do AdobeRGB.
3. Wyróżnienia:
- Podkreślone - Monitory wyróżniające się w swoich klasach.
4. Dostępność:
✔︎ - Model w produkcji, normalnie dostępny.
✆ - Zakończona produkcja, dostępny gdzieniegdzie jeszcze na zamówienie lub z zapasów magazynowych.
✘ - Zakończona produkcja, zupełnie niedostępny. Tylko rynek wtórny.

Lista jest dwuczęściowa:
Aktualna - modele będących obecnie w produkcji i niedawno wycofane. Na rynku wtórnym można znaleźć stosunkowo nowe modele.
Nieaktualna - modele nie produkowane od kilku lat. Dostępne wyłącznie na rynku wtórnym, w większości jako "poleasingowe". Część nieaktualna stanowi bazę wiedzy co warto brać z używanych.

CZĘŚĆ AKTUALNA:

1. Klasa domowo-biurowo-uniwersalna. Najtańsze na których coś widać. Nadają się do amatorskiej fotografii z naciskiem na amatorską. Monitory z tej grupy w większości nadają się również do zastosowań uniwersalnych, edycyjnych, programowania, projektowania, gdzie ważny jest komfort patrzenia. W przypadku poszukiwania monitora do celów uniwersalnych, domowych, rozrywkowych, proponuję zwrócić na właściwe oświetlenie miejsca pracy. Najbardziej popularne obecnie wyświetlacze typu IPS mają wady obrazu, które stają się bardzo widoczne w warunkach oświetlenia domowego, szczególnie wieczorem.

Do ok 2 tys zł
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1721X ✔︎
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1921X ✔︎
20" [16x9] c-PVA sRGB EIZO EV2023W ✘
20" [16x9] PVA sRGB EIZO S2031W ✘
22" [16x9] e-IPS sRGB HP ZR22w ✘
22" [16x10] PVA AdobeRGB NEC P221W ✘
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2231W ✘
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2232W ✘
22" [16x9] e-IPS sRGB NEC EA224WMi ✔︎
23" [16x9] c-PVA sRGB EIZO EV2333W ✘
23" [16x9] e-IPS sRGB EIZO EV2335W ✘
23" [16x9] PLS sRGB EIZO EV2336W ✔︎
23" [16x9] c-PVA sRGB EIZO FS2331 ✆
23" [16x9] e-IPS sRGB EIZO FS2332 ✆
23" [16x9] e-IPS sRGB EIZO FS2333 ✆
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC EA234WMi ✔︎
24" [16x9] e-IPS sRGB EIZO EV2450 ✔︎
24" [16x9] e-IPS sRGB EIZO FS2434 ✔︎
24" [16x10] e-IPS sRGB NEC EA243WMi ✔︎
24" [16x10] e-IPS sRGB NEC EA244WMi ✔︎
24" [16x10] e-IPS sRGB EIZO EV2436W ✔︎
24" [16x10] e-IPS sRGB EIZO EV2455 ✔︎
24" [16x10] IPS AdobeRGB Dell U2410 ✆
24" [16x10] IPS AdobeRGB Dell U2413H ✔︎
24" [16x10] IPS AdobeRGB HP LP2475w ✘

Ok 2,5 tys zł
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2233W ✘
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2242W ✘
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2243W ✘
24" [16x9] U2VA sRGB EIZO FG2421 ✔︎
27" [16x9] IPS AdobeRGB Dell U2711 ✆
27" [16x9] IPS AdobeRGB Dell U2713H ✔︎

Ok 3-4 tys zł
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2431W ✘
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2432W ✘
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2433W ✘
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO FX2431W ✘
27" [16x9] e-IPS sRGB NEC EA273WMi ✔︎
27" [16x9] e-IPS sRGB NEC EA274WMi ✔︎
27" [16x9] e-IPS sRGB EIZO EV2736W ✔︎
27" [16x9] e-IPS sRGB Apple Thunderbolt Display ✔︎
29" [21x9] e-IPS sRGB NEC EA294WMi ✔︎
30" [16x10] IPS AdobeRGB Dell U3011 ✆
30" [16x10] IPS AdobeRGB Dell U3014 ✔︎
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC EA304WMi ✔︎


2. Klasa profesjonalna uniwersalna i fotograficzna. Pogranicze monitorów amatorskich i profesjonalnych. Wykazują oznaki specjalizacji.

Do ok 3 tys zł
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC PA231W ✘
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC P232W ✔︎
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC SV231 ✆
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC SV232 ✔︎
23" [16x9] e-IPS sRGB EIZO CS230 ✔︎
24" [16x10] e-IPS sRGB NEC P241W ✘
24" [16x10] e-IPS sRGB NEC P242W ✔︎
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CS240 ✔︎

Powyżej 4 tys zł
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2461W ✘
24" [16x10] [4K] IPS AdobeRGB NEC EA244UHD ✔︎
27" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2761W ✘
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX3031W ✘

3. Klasa profesjonalna graficzna. Pokazanie skóry, detali w głębokich cieniach czy niewielkich zafarbów to żadna sztuka.

Do ok 3 tys zł
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2262W

Ok 4-5 tys zł
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG222W ✘
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG223W ✆
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO SX2462W ✘
24" [16x10] PLS+OCF AdobeRGB EIZO CX240
24" [16x10] PLS+OCF AdobeRGB EIZO CX241 ✔︎
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi ✘
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi2 ✘
24" [16x10] IPS AdobeRGB NEC PA241W ✆
24" [16x10] IPS AdobeRGB NEC PA242W ✔︎

Ok 5-6 tys zł
24" [16x10] e-IPS sRGB NEC SV241 ✘
24" [16x10] IPS AdobeRGB NEC Reference SV241 ✘
24" [16x10] IPS AdobeRGB NEC Reference SV242 ✔︎
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi ✘
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi2 ✘
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG241W ✘
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG242W ✘
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC SV2690 ✘
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO SX2762W ✘
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CX270 ✆
27" [16x9] IPS+OCF AdobeRGB EIZO CX271 ✔︎
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC PA271W ✆
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC PA272W ✔︎
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC Reference SV271 ✆
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC Reference SV272 ✔︎
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC PA301 ✆
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC PA302 ✔︎

Ok 6-10 tys zł i więcej
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG243W ✘
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG245W ✘
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG246 ✆
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG247 ✔︎
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CG275W ✆
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CG276 ✆
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CG277 ✔︎
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG301W ✘
30" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG303W ✘
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 3090WQXi ✘
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC SV301 ✘
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC SV302 ✔︎

CZĘŚĆ NIEAKTUALNA:

17" [5x4] PVA sRGB EIZO L768
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1721
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1731
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1921
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1931
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1932
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1970NX
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SX/FXi
19" [5x4] PVA sRGB NEC 1990FXp
19" [5x4] PVA sRGB EIZO M1950
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SXi
19" [5x4] IPS sRGB EIZO CG19
19" [5x4] IPS sRGB NEC SV1990
19" [5x4] IPS sRGB EIZO L797
19" [5x4] IPS sRGB Quato Intelli Proof 190
20" [4x3] IPS sRGB NEC SV2090
20" [4x3] IPS sRGB LaCie 320
20" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 201
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2090UXi
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2070NX
20" [4x3] ASV sRGB EIZO L887
20" [4x3] ASV sRGB EIZO S2000
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2110W
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2111W
21" [4x3] PVA sRGB EIZO S2100
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2190UXp
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2170NX
21" [4x3] IPS sRGB NEC 2190UXi
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 213
21" [4x3] IPS sRGB NEC SV2190
21" [4x3] IPS sRGB LaCie 321
21" [5x4] IPS sRGB EIZO L997
21" [4x3] PVA sRGB EIZO CG210N
21" [4x3] IPS sRGB EIZO CG211
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Proof 213
21" [4x3] IPS AdobeRGB NEC SV Reference 21
22" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG221
24" [16x10] PVA sRGB NEC 2470WNX
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2410W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2411W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO CE240W
26" [16x10] IPS AdobeRGB LaCie 526

Są to w zasadzie wszystkie monitory z dostępnych na rynku, skierowane dla bardziej wrażliwych użytkowników niż przeciętny klient marketu, dla którego liczy się wyłącznie cena i "oczojebność". Monitory nie wymienione, należy traktować jako ..... długo.... długo nic ..... reszta.

PS. Dyskusję prowadzimy w pozostałych wątkach.
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało! GG: 189335, Skype: zpkmastiff
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

funwind

Posty: 5

Dołączył(a): 15-01-2012

Post 15 sty 2012, o 11:47

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Super zestawienie. Może warto by było uaktualnić je nieco. Dla nieprofesjonalisty taka aktualizacja byłaby bardzo pomocna.
<<

mkrupa

Posty: 161

Dołączył(a): 4-01-2011

Post 15 sty 2012, o 13:04

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Tak na pierwszy rzut oka to chyba spis jest aktualny. Nie widzę nic nowego ze stajni wiodących producentów profesjonalnych monitorów, czego by tutaj nie było. Nawet świeżutki Nec P241W już jest na liście.
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5584

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 15 sty 2012, o 13:52

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

funwind napisał(a):Super zestawienie. Może warto by było uaktualnić je nieco. Dla nieprofesjonalisty taka aktualizacja byłaby bardzo pomocna.


Lista jest aktualizowana na bieżąco. Data ostatniej aktualizacji jest zawsze na początku posta.
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało! GG: 189335, Skype: zpkmastiff
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

kaska77

Posty: 4

Dołączył(a): 1-08-2013

Post 1 sie 2013, o 19:39

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

monitory jakiego producenta są według Was najlepsze? chce kupić jakiś porządny sprzęt, dlatego bardzo prosze o podpowiedzi co mogłabym dostać w cenie do 2 tys zł.
[url=http://phu-techbud.pl]okna bydgoszczi/url]
firanki disney
krzysztof myszkowski
garderoby białystok
grill weber,
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5584

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 1 sie 2013, o 20:40

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Odpowiedź jest na początku tego wątku. Nie da się jednoznacznie polecić jednego i już. Ważne są kryteria postawione przez użytkownika, nie tylko cena.
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało! GG: 189335, Skype: zpkmastiff
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

dodo90

Posty: 3

Dołączył(a): 15-08-2013

Post 15 sie 2013, o 17:34

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

A gdybym nie miała ograniczeń cenowych? I nie zajmuję zawodowo fotografia - to moje hobby i niedawno zaczęłam :)
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5584

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 15 sie 2013, o 17:37

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Wówczas hulaj dusza, piekła nie ma...
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało! GG: 189335, Skype: zpkmastiff
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
<<

marczero

Posty: 6

Dołączył(a): 30-08-2013

Post 30 sie 2013, o 17:35

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Tom01 napisał(a):Wówczas hulaj dusza, piekła nie ma...

Tak. Niemniej jednak wysoka cena wcale nie musi oznaczać dobrego sprzętu. Pamiętajmy o tym :)
<<

Tom01

Avatar użytkownika

Posty: 5584

Dołączył(a): 9-11-2009

Lokalizacja: Białystok-Warszawa

Post 30 sie 2013, o 17:39

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

To prawda, drogie nie zawsze oznacza dobre, ale dobre zawsze jest drogie. ;)
Tomasz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory, problem z kolorem? Wal śmiało! GG: 189335, Skype: zpkmastiff
Monitory EIZO, NEC, kalibracja
Najbliższe kalibracje w terenie
Następna strona

Powrót do Polecane monitory

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: gluszekm i 4 gości

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for blacklist.org.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL