Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Listy polecanych monitorów do różnych zastosowań.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 10167
Rejestracja: 9 lis 2009, o 20:58

Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

1 sie 2010, o 14:37

Pełny tytuł:
Lista polecanych monitorów do zastosowań ogólnych, fotografii i grafiki

Aktualizacja: 10-10-2017

Dlaczego lista podzielona jest właśnie w taki sposób? Co zadecydowało o wyborze monitorów?


Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania, należy najpierw zwerbalizować czym tak naprawdę jest monitor. Niby banalne, ale po latach pracy w tej branży, stwierdzam, że zdecydowana większość użytkowników tego nie wie! Monitor widzi się jako mało istotny element zestawu komputerowego, specjalnie nie odróżniając od dysku, czy procesora. A to błąd. Komputer jest maszyną wszechstronną, służy do wszystkiego, rozrywki, prowadzenia korespondencji i tysiąca innych czynności. Jednak w kontekście tematyki tego forum, jest to specjalizowane narzędzie pracy. Fotograf będzie mimowolnie oczekiwał pewnej funkcjonalności, użytecznej w swoim zajęciu. Gdyby tak nie było, nie pojawiałyby się, z nużącą regularnością, pytania typu: "Dlaczego moje odbitki wyglądają inaczej?" Decyduje o tym monitor. Dlaczego? Ano dlatego, że jest to jeden z trzech elementów toru obróbki obrazu, który zapoczątkowany jest obiektywem a zakończony fotolabem. To co zejdzie z karty pamięci można zobaczyć tylko na monitorze. Uogólniając, monitor jest JEDYNYM urządzeniem, które pozwala na zobaczenie jak naprawdę wyglądaja zdjęcia na dysku! Tymczasem z reguły przykłada się wielką wagę do optyki i samego aparatu i pomija wszystko inne. Wystarczy przejrzeć ilość wątków "sprzętowych". Wybór labu również jest żelaznym tematem i psioczenie na "laboludków" co to wszystko psują. A przecież negatywu ani slajdu już nie ma. Nastała fotografia cyfrowa i po zgraniu materiału coś trzeba z nim zrobić. Ten etap nie może być dziełem przypadku.

Poszczególne grupy cenowe monitorów są odpowiednikiem progów jakościowych, jakimi posługujemy się na przykład dobierając obiektywy. Poziom startowy nie obejmuje funkcjonalnych w tej dziedzinie monitorów, podobnie jak nie jest pełnowartościowym obiektywem plastikowa soczewka w aparacie jednorazówce czy obiektyw wielkości szpilki w komórce. Następne grupy są podobne do powszechnie zrozumiałej fotografom i łatwo dostrzegalnej różnicy pomiędzy obiektywami jak "kit", "niezły zoom", "stałka". Grupy najwyższe, są analogią do profesjonalnych obiektywów, pozwalających uratować sytuację w skrajnie trudnych warunkach zdjęciowych. Zrozumienie istnienia takiego podziału jest kluczem do doboru monitora. Niedoświetlone fotki z imprezy, a delikatny różowy zafarb na ślubnej sukni to inna skala kłopotu. Określenie zastosowania powinno zdeterminować potrzebne cechy obrazu a tego wyniknie klasa monitorów, która je zapewnia.

Dlaczego na liście nie ma ani jednego monitora z popularnych, stojących w wielkim wyborze w sklepach?

Monitor LCD ma kilka poważnych defektów wynikających z zasady działania. Zawodowi graficy przez wiele lat podchodzili do LCD, jak pies do jeża i mieli rację. Wady wrodzone ma każda technika obrazowania i bardzo ciężko je zlikwidować. Czasami w ogóle nie jest to możliwe. Stawiany jeszcze kilka lat temu jako wzór jakości, kineskop, ma błędy nieostrości wynikające z problemów ogniskowania wiązki, dyfrakcji fali na krawędzi otworów maski i halo na luminoforze. W najlepszych monitorach CRT te błędy mają wartości mierzone w dziesiątych częściach milimetra, ale ważne jest, uzmysłowić sobie, że jest to ograniczenie technologiczne i nie jest możliwe jego całkowite wyeliminowanie. Jedną z wrodzonych przypadłości LCD jest sposób tworzenia barwy, czyli mieszanie światła pochodzącego z lamp podświetlenia. Fizyczną anomalią jest wymieszanie składowych RGB w równych wagach które powinno, a wcale nie daje neutralnej szarości. Odcienie mogą wpadać w różnych zakresach jasności w zafarb, zależnie od humoru wyświetlacza. Wyświetlenie teoretycznie płynnej skali szarości może wyglądać na przykład tak:

Obrazek

Efektem tego są przebarwienia, najbardziej widoczne właśnie na szarościach, ale również na odcieniach skóry i delikatnych przejściach tonalnych. Na domiar złego, czym bliżej skrajów zakresów (najciemniejsze i najjaśniejsze) tym gorzej. Sąsiednie odcienie w zakresie cieni (od 0 do 25% jasności) potrafią się wręcz zlewać w czarną dziurę. Podobnie, choć w mniejszym stopniu w najjaśniejszych odcieniach. Utrata tonalności w cieniach i światłach powoduje, że obraz staje się przekontrastowany.

Kluczowa cecha decydująca o niwelacji ww niepożądanych efektów, to szerszy zapis koloru w monitorze, niż wynika ze sterowania karty graficznej. Mówiąc prościej, monitor musi mieć większą wewnętrzną paletę niż to co trafia na ekran. Dysponując większą ilością odcieni, można skorygować jak właściwie monitor ma wyświetlać. Poszerzenie zapisu koloru z 8 do minimum 10 bitów powoduje, że zamiast podstawowych 256 odcieni na każdy kanał, do dyspozycji jest 1024. Jest z czego wybrać, aby podstawowe 256 odcieni było reprodukowane bardziej poprawnie. To jedyny sposób na ominięcie braku liniowości wyświetlacza LCD. Niestety, wszystko kosztuje i na rynku masowym, czyli takim, jakiego przedstawiciele stoją w przeważającej ilości na witrynach sklepów, to cena, a nie jakość obrazu, mają większe znaczenie i takich mechanizmów nie ma. Warto zaznaczyć, że odbiorcą sprzętu masowego jest z reguły niewymagający użytkownik, dla którego, paradoksalnie, wadliwy, jasny, silnie przekontrastowany obraz, wygląda lepiej. Obecnie duża część produkcji, to taki właśnie rynek masowy. Monitory, ze źle skompensowaną charakterystyką jasności, lub nie skompensowaną wcale, z nielicznymi wyjątkami, nie znalazły miejsca na poniższej liście. Nie zostały uwzględnione żadne produkty z ofert takich producentów takich jak Acer, Neovo, Benq, Hansol, Medion, eYama, FS, LG, Samtron, Belinea, Tatung, Samsung, KVC, Aoc, Pleq, Philips, itp. Jest to sprzęt klasy "masowej", niezależnie od tego ile razy na pudle jest napisane "Professional". Co za tym idzie, monitory te są zupełnie pozbawione możliwości wyświetlania poprawnej kolorystyki. Do tego trzeba zauważyć chroniczny brak satysfakcjonującej regulacji jasności, oszukańczy regulator "kontrastu", i parę innych ciekawostek. Najlepsze z nich dzieli przepaść jakościowa do najtańszych monitorów sensownej klasy.

Najczęściej spotykane rozdzielczości i plamki. Nie dotyczy UHD, 4K i innych "egzotycznych" na razie rozdzielczości.

17" [5x4] - 1280x1024, 0.264mm
19" [5x4] - 1280x1024, 0.294mm
20" [4x3] - 1600x1200, 0.255mm
21,3" [4x3] - 1600x1200, 0.270mm
20" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.258mm
21,1" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.270mm
22" [16x10] panorama - 1680x1050, 0.282mm
22" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.249mm
23" [16x9] panorama - 1920x1080, 0,265
24" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.270mm
26" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.287mm
27" [16x10] panorama - 1920x1200, 0.303mm
27" [16x9] panorama - 2560x1440, 0.233mm
30" [16x10] panorama - 2560x1600, 0.251mm

Ilustracja relacji wielkości i proporcji najbardziej popularnych rozmiarów monitorów:

Obrazek

Plamki i związek z komfortem patrzenia:

- Duża 0.290mm i więcej. Duże elementy ekranowe i nawigacyjne. Stara szkoła, zanikająca obecnie. Monitory 19" o rozdzielczości 1280x1024.
- Standard 0.270mm. Ekran komfortowy, obszerny zarówno w obszarze roboczym jak i wielkości elementów. Tego typu plamka jest typowa na najczęściej obecnie spotykanych rozmiarach 24" 1920x1200, 23" 1920x1080.
- Mała poniżej 0.240mm. Monitory z tym rozmiarem mieszczą więcej informacji na ekranie. Zalecane jest sprawdzenie czy mniejsze elementy ekranowe nie będą uciążliwe przy pracy, szczególnie w systemach ze słabym skalowaniem. Plamka poniżej 0.240 występuje na monitorach 27" 2560x1440.
- Plamki na ekranach Retina i 4K nie maja związku z wielkością elementów ekranowych. Rozmiary są na tyle małe, że nie operuje się wielkością plamki a gęstością pikseli. Przyjmuje się, że przy gęstości 300ppi (pixel per inch - pikseli na cal), plamka przestaje być widoczna gołym okiem. Korzystać z nich można wyłącznie w połączeniu z systemem, który ma dobre skalowanie interfejsu graficznego - Windows 8, Mac OS X.

W miarę rozwoju techniki powoli zanika związek wielkości plamki i liter bądź ikon. Świetnym przykładem są ekrany Retina oraz monitory 4K. Plamki są tak małe, że stają się niewidoczne gołym okiem, a elementy ekranowe muszą być wówczas właściwie skalowane. Co więcej, skalowanie wielkości liter przy małej plamce działa znacznie lepiej niż przy dużej. Nie ma utraty ostrości. Naturalną drogą rozwoju ekranów komputerowych jest zmniejszanie plamek do uzyskania gęstości pikseli przekraczających zdolność rozdzielczą oka i cały świat komputerowy powoli zmierza w tym kierunku.

Kalibracja, fakty i mity:

Kalibracja nie jest panaceum na wszelkie dolegliwości monitora! Kiepskiego monitora nie można skalibrować. Można co najwyżej obciąć część funkcjonalności tak, aby to co zostało było względnie poprawne. Analogia: Załóżmy że auto marki Polonez jest mało komfortowe i niebezpieczne w okolicach prędkości 120 km/h i wyżej. Jak zatem sprawić, aby zachowywał się przynajmniej w części analogicznie do Mercedesa? Należy założyć blokadę prędkości na 80 km/h. Wówczas właściwości jezdne w zakresie 0-80 będą nieco bardziej podobne.

Często używane ilustracje krzywych korekcji oraz gamuty pokazywane przez oprogramowanie kalibracyjne absolutnie nie jest wiarygodnym kryterium oceny. Krzywa taka, tworzona jest przez pomiary kilku kombinacji kolorów podstawowych, w tym kilku poziomów szarości. Na tej bazie rysowany jest wykres. Dokładność jest tym mniejsza im monitor ma więcej defektów w wąskich przedziałach charakterystyki. Jednym z ważnych problemów jest podświetlenie, które w wycinkach widma generuje piki o wielokrotnie większej jasności niż średnia. Powstałe w ten sposób defekty nie są mierzalne popularnym sprzętem. Drugim problemem jest niestabilność temperaturowa samego wyświetlacza. Działa wybiórczo w różne strony. W efekcie, bez problemu można znaleźć słabe monitory z "ładnymi" wykresami.

Innym często spotykanym błędem jest użycie wyników pomiarów po kalibracji programowej. Prezentacja wyników przed i po kalibracji może wyglądać następująco (źródło prad.de):

Obrazek Obrazek

Taka "poprawa" parametrów jest możliwa wyłącznie w przypadku monitorów z wbudowaną zaawansowaną kalibracją sprzętową o dużej dokładności. W przypadku kalibracji programowej, zachowanie monitora się nie zmienia, wpływamy tylko na zachowanie karty graficznej. Nie ma więc sposobu na zmniejszenie wad monitora. Nie można błędnie wyświetlanych odcieni zastąpić poprawnymi. Jakim zatem sposobem monitor wykazuje parametry godne sprzętu profesjonalnego? Bo warto zaznaczyć, że dE poniżej 3 to wielkość zastrzeżona dla sprzętu z przedziału cenowego min 5-10 tys zł. Mechanizm powstawania dobrych wyników jest podobny do znaków na ulicy "Uwaga przełomy" w miejscu dziur w nawierzchni, zamiast jej naprawienia. Skutkiem tego, jadąc slalomem między oznaczonymi dziurami, jedziemy po dobrej nawierzchni, ale ulica nadal jest dziurawa.

Miłej lektury i trafionych wyborów.
Autor


Lista monitorów


Poniżej 1 tys zł, brak propozycji, produkty monitoropodobne. Odpowiedniki "wędliny" z hipermarketu za 4,99 zł/kg i plastikowych obiektywów.

Oznaczenia:
[PRZEKĄTNA] [FORMAT] [ROZDZIELCZOŚĆ] [MODEL] [TYP EKRANU] [GAMUT] [RODZAJ PODŚWIETLENIA] [ZASILANIE PODŚWIETLENIA] [DOSTĘPNOŚĆ][CECHY SZCZEGÓLNE]
✔︎ - Model w produkcji, normalnie dostępny.
☹ - EOL, niedługi koniec dostępności modelu przy braku równoważnego zamiennika. Sugerowany pośpiech.
✆ - Zakończona produkcja, dostępny gdzieniegdzie jeszcze na zamówienie lub z zapasów magazynowych.
✘ - Zakończona produkcja, zupełnie niedostępny. Tylko rynek wtórny.
♛ - Model wybitnie wyróżniający się ze swojej klasy

Lista jest dwuczęściowa:
Aktualna - modele będących obecnie w produkcji i niedawno wycofane. Na rynku wtórnym można znaleźć stosunkowo nowe modele.
Nieaktualna - modele nie produkowane od kilku lat. Dostępne wyłącznie na rynku wtórnym, w większości jako "poleasingowe". Część nieaktualna stanowi bazę wiedzy co warto brać z używanych.

CZĘŚĆ AKTUALNA:

1. Klasa domowo-biurowo-uniwersalna.
Najtańsze na których coś widać bez masakrowania oczu. Nadają się do amatorskiej fotografii z naciskiem na amatorską. Monitory z tej grupy w większości nadają się również do zastosowań uniwersalnych, edycyjnych, programowania, projektowania, gdzie ważny jest komfort patrzenia. W przeciwieństwie do monitorów marketowych, nie mają problemu z migotaniem, zbyt małą regulacją jaskrawości ani dużym udziałem niebieskiego światła w widmie. Praktycznie żaden nie ma marketingowych pobudzaczy w stylu "FlickerFree", "Low Blue Emission". Rzeczone problemy w nich nie występują, więc nie trzeba żadnych poprawiaczy ani prowizorek. Są to monitory komfortowe, nadające się do większości ogólnych celów.

19" [5x4] [1280x1024] EIZO S1921X [S-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
22" [16x9] [1680x1050] NEC EA224WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✆]
22" [16x9] [1920x1080] NEC E221N [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✔︎]
22" [16x9] [1920x1080] NEC E221CP [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] NEC EA234WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] NEC EA234WMi-CT ColorTuned [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2450 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2451 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2434 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] NEC E241N [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✘]
24" [16x9] [1920x1080] NEC E241CP [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA244WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA244WMi-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2455 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2456 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✔︎]
24" [16x9] [3840x2160] NEC EA244UHD [IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA245WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA275WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO FS2735 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2736W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✆]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2750 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2780 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [1920x1920] EIZO EV2730Q [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] Apple Thunderbolt Display [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM] [✆]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA275UHD [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM] [✔︎][♛]
29" [21x9] [2560x1080] NEC EA294WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA305WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]

2. Klasa ambitna amatorska fotograficzna.
Nadają się do amatorskich zastosowań fotograficznych i poza trudnymi tematami, sprawują się całkiem nieźle. Oczywiście proszę pamiętać, że przy wysokich wymaganiach w trudnych dziedzinach fotograficznych, jak dzieci, portrety, beauty, należy jednak użyć klasy następnej.

23" [16x9] [1920x1080] EIZO CS230 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 9KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CS2420 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [✔︎]
24" [16x9] [3840x2160] NEC EA244UHD-CT [IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA245WMi-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CS2730 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA275WMi-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎][♛]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA275UHD-CT [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM] [✔︎][♛]
29" [21x9] [2560x1080] NEC EA294WMi-CT [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA305WMi-CT [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
32" [16x9] [3840x2160] EIZO EV3237 [IPS] [sRGB+] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎][♛]

3. Klasa profesjonalna fotograficzna i graficzna.
Początek klasy profesjonalnej. Wszystkie modele z tej klasy powstały poprzez zapożyczenie dużej części rozwiązań z monitorów profesjonalnych. Z tego powodu wykazują silne oznaki specjalizacji, czyli aby docenić ich walory, wymagają odpowiedniego oświetlenia miejsca pracy oraz kalibracji adekwatnej jakości. Ustawienie odbywa już zupełnie zawodowymi metodami. Wszystkie bez wyjątku są dostarczane z narzędziami do pełnej kalibracji sprzętowej.

24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG2420 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA242W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎][☹]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG2730 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA272W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz] [✔︎][☹]
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA302 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎]

4. Klasa profesjonalna graficzna, monitory proofingowe i high-end.
Jest to grupa monitorów najwyższej jakości, nadających się do wszelkich zastosowań, łącznie z bardzo trudnymi, wymagającymi dużej wierności reprodukcji. Pokazanie skóry, neutralnej szarości, detali w głębokich cieniach czy niewielkich zafarbów to żadna sztuka. Większa część z nich, z powodzeniem może służyć jako monitory soft proofingowe. Spełniają wymagania organizacji Ugra/Fogra. Wszystkie w tej grupie są kalibrowane sprzętowo. Pomimo graficznego rodowodu, wszystkie profesjonalne monitory mogą służyć dowolnych innych zadań, łącznie z użyciem domowym, przy bezwzględnym warunku wysokich wymagań, połączonych z wysublimowaną wrażliwością użytkownika.

24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG247X [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x9] [3840x2160] EIZO CG248-4K [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA242W-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎][☹]
24" [16x10] [1920x1200] NEC Reference SV242 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎][☹]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG277 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA272W-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz] [✔︎][☹][♛]
27" [16x9] [2560x1440] NEC Reference SV272 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz] [✔︎][☹]
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA302-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC SV302 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✆]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD-2 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎][♛]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD-2-SV2 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎]
32" [16x9] [3840x2160] NEC Reference SV322 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✔︎]
32" [1,9x1] [4096x2160] EIZO CG318-4K [IPS+OCF] [AdobeRGB] [RGB LED] [PWM+DC 18KHz] [✔︎][♛]

CZĘŚĆ NIEAKTUALNA:
Baza danych do szukania „używek”. Szczegółowe parametry nie będą uaktualniane.

17" [5x4] PVA sRGB EIZO L768
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1721
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1731
17" [5x4] [1280x1024] EIZO S1721X [S-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz] [✆]
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1921
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1931
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1932
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1970NX
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SX/FXi
19" [5x4] PVA sRGB NEC 1990FXp
19" [5x4] PVA sRGB EIZO M1950
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SXi
19" [5x4] IPS sRGB EIZO CG19
19" [5x4] IPS sRGB NEC SV1990
19" [5x4] IPS sRGB EIZO L797
19" [5x4] IPS sRGB Quato Intelli Proof 190
20" [4x3] IPS sRGB NEC SV2090
20" [4x3] IPS sRGB LaCie 320
20" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 201
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2090UXi
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2070NX
20" [4x3] ASV sRGB EIZO L887
20" [4x3] ASV sRGB EIZO S2000
20" [16x9] [1680x1050] EIZO EV2023W [c-PVA] [CCFL] [PWM 300Hz] [sRGB]
20" [16x9] [1680x1050] EIZO S2031W [S-PVA] [CCFL] [PWM 300Hz] [sRGB]
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2110W
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2111W
21" [4x3] PVA sRGB EIZO S2100
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2190UXp
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2170NX
21" [4x3] IPS sRGB NEC 2190UXi
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 213
21" [4x3] IPS sRGB NEC SV2190
21" [4x3] IPS sRGB LaCie 321
21" [5x4] IPS sRGB EIZO L997
21" [4x3] PVA sRGB EIZO CG210N
21" [4x3] IPS sRGB EIZO CG211
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Proof 213
21" [4x3] IPS AdobeRGB NEC SV Reference 21
22" [16x9] [1920x1080] HP ZR22w [e-IPS] [sRGB] [CCFL] [PWM 180Hz]
22" [16x10] [1680x1050] NEC P221W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 180Hz]
22" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG221
22" [16x10] [1680x1050] EIZO S2231W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] [1680x1050] EIZO S2232W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2233W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2242W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2243W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG222W
22" [16x10] [1920x1200] EIZO SX2262W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
22" [16x10] [1600x1050] EIZO CG223W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2331 [c-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2332 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✘]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2333 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✘]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2333W [c-PVA] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2335W [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2336W [PLS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✘]
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC PA231W
23" [16x9] [1920x1080] NEC SV231 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
23" [16x9] [1920x1080] NEC P232W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✘]
23" [16x9] [1920x1080] NEC SV232 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] DELL U2410 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 180Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] DELL U2413H [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-LED] [PWM] [✘]
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2431W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2432W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2433W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO FX2431W
24" [16x9] [1920x1080] EIZO FG2421 [U2VA] [sRGB] [W-LED] [PWM+SYNC 240Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2436W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO SX2462W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CX240 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CX241 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG246 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG247 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA241W [IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 200Hz] [✘]
24" [16x10] PVA sRGB NEC 2470WNX
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi2
24" [16x10] [1920x1200] NEC P241W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] NEC P242W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz] [✘]
24" [16x10] NEC SV241 [IPS] [sRGB]
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2410W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2411W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2461W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO CE240W
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CS240 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [✘]
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG241W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG242W
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG243W
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG245W
26" [16x10] IPS AdobeRGB LaCie 526
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi2
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC SV2690
27" [16x9] [2560x1440] DELL U2711 [AH-IPS] [AdobeRGB] [CCFL] [PWM 180Hz] [✘]
27" [16x9] [2560x1440] DELL U2713H [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM] [✘]
27" [16x9] [1920x1080] NEC EA273WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA274WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✘
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC PA271W
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC Reference SV271
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO SX2762W
27" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2761W
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CS270 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [✘]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CX270 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CX271 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✘]
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CG275W
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG276 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz] [✘]
30" [16x10] [2560x1600] DELL U3011 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
30" [16x10] [2560x1600] DELL U3014 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA302WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✘]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA304WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✘]
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 3090WQXi
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA301 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
30" [16x10] [2560x1600] NEC SV301 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✘]
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX3031W
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG301W
30" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG303W
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✘]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD-SV2 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✘]


Są to w zasadzie wszystkie monitory z dostępnych na rynku, skierowane dla bardziej wrażliwych użytkowników niż przeciętny klient marketu, dla którego liczy się wyłącznie cena i "oczojebność". Monitory nie wymienione, należy traktować jako ..... długo.... długo nic ..... reszta.

PS. Dyskusję prowadzimy w pozostałych wątkach.
Tomasz - monitory.mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało! GG:189335, Skype:zpkmastiff, Tel:601888312
Monitory EIZO, NEC, kalibracja z prawdziwego zdarzenia
Najblizsze kalibracje w terenie
funwind
Posty: 5
Rejestracja: 15 sty 2012, o 08:21

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

15 sty 2012, o 11:47

Super zestawienie. Może warto by było uaktualnić je nieco. Dla nieprofesjonalisty taka aktualizacja byłaby bardzo pomocna.
mkrupa
Posty: 165
Rejestracja: 4 sty 2011, o 15:38

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

15 sty 2012, o 13:04

Tak na pierwszy rzut oka to chyba spis jest aktualny. Nie widzę nic nowego ze stajni wiodących producentów profesjonalnych monitorów, czego by tutaj nie było. Nawet świeżutki Nec P241W już jest na liście.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 10167
Rejestracja: 9 lis 2009, o 20:58

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

15 sty 2012, o 13:52

funwind pisze:Super zestawienie. Może warto by było uaktualnić je nieco. Dla nieprofesjonalisty taka aktualizacja byłaby bardzo pomocna.
Lista jest aktualizowana na bieżąco. Data ostatniej aktualizacji jest zawsze na początku posta.
Tomasz - monitory.mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało! GG:189335, Skype:zpkmastiff, Tel:601888312
Monitory EIZO, NEC, kalibracja z prawdziwego zdarzenia
Najblizsze kalibracje w terenie
usn
Posty: 2
Rejestracja: 27 wrz 2013, o 08:26

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

27 wrz 2013, o 08:45

Cześć

lista jest super, wybrałem sobie monitor, mam tylko jedno pytanie techniczne.
Czy jest sens podłączać dobry monitor do laptopa, który nie ma wypasionej karty graficznej (ja mam jakiegoś korporacyjnego DELL'a ze stacją dokującą)
Innymi słowy jakie są zależności karta-monitor?

Pozdrawiam,
M
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 2611
Rejestracja: 16 lis 2009, o 14:38

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

27 wrz 2013, o 08:49

Jeśli jest wyjście cyfrowe - HDMI, DP, DVI - to karta kompletnie nie ma znaczenia.
Awatar użytkownika
max
Posty: 5512
Rejestracja: 11 sie 2011, o 13:09

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

27 wrz 2013, o 08:54

Nie do końca. Jeśli monitor ma 2560x1440 lub więcej, konieczny jest DP lub DVI z podwójnym transmiterem (nie zdarza się na integrach, tylko w oddzielnych kartach) lub HDMI w najnowszym wydaniu. Przy 1920x1080 faktycznie nie ma znaczenia. Jeśli sprzęt jest nowy nie powinno być problemu.
usn
Posty: 2
Rejestracja: 27 wrz 2013, o 08:26

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

27 wrz 2013, o 10:13

Dzięki za informację.
W laptopie mam DisplayPort, więc powinno być OK:-)
enton
Posty: 3
Rejestracja: 4 cze 2014, o 16:07

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

4 cze 2014, o 16:12

Witam

Mam pytanie odnośnie monitorów wyróżniających się w swoich klasach (podkreślonych). Na czy polega ich "wyróżnienie" ?
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 10167
Rejestracja: 9 lis 2009, o 20:58

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

4 cze 2014, o 17:47

Znaczy, że są lepsze od pozostałych w tej grupie.
Tomasz - monitory.mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało! GG:189335, Skype:zpkmastiff, Tel:601888312
Monitory EIZO, NEC, kalibracja z prawdziwego zdarzenia
Najblizsze kalibracje w terenie
Awatar użytkownika
skinny500
Lokalizacja: Bangkok
Posty: 194
Rejestracja: 15 sty 2013, o 22:32

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

23 sie 2014, o 07:16

Jakby kogoś interesowała lista monitorów konkretnie do fotografii (tych które są obecnie dostępne w sprzedaży), to napisałem ostatnio obszerny artykuł o wyborze monitora do obróbki zdjęć i znajdziecie w nim m.in. taką listę, która nieco różni się od tej z mva. Monitory są posegregowane od najtańszych i najsłabszych, do najlepszych i do każdego jest odpowiedni komentarz.

Link do artykułu: Jaki monitor dla fotografa, do obróbki zdjęć?
Jaki monitor kupić do zdjęć: link | Fotograf beauty&fashion oraz retuszer: portfolio
Awatar użytkownika
max
Posty: 5512
Rejestracja: 11 sie 2011, o 13:09

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

23 sie 2014, o 12:07

Ładny opis. Krótki i treściwy, neutralny i obiektywny jak się wydaje.
Myślę, że można by rozwinąć nieco opis modeli 27". Jest bardziej ubogi od 24", choćby kopiując część informacji z modeli 24".
Brakuje mi też na liście modelu 30": NEC PA/SV/SVRef/302W. Ze względu na rozmiar, rozdzielczość i pewne specyficzne możliwości przewyższa modele 27".
bogus772
Posty: 6
Rejestracja: 8 paź 2015, o 07:47

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 08:08

Witam
Jestem tu po raz pierwszy
Moje pytanie jako amatora fotografa obrabiającego zdjęcia w Photoshopie jaki będzie lepszy monitor Eizo :
- nowy CS 230
- używane CG211W ( 2006 rok 4tys godz ) , S2243 ( 2010 rok 10tys godz ) obydwa z rąk prywatnych cena do 2000 zł
- używane SX2262

aktualnie mam S1921 ( kalibrowany ) i szukam coś lepszego ( większy ekran, lepsze kolory, mniejsza plamka ) oświetlenie będzie jak u amatora
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 10167
Rejestracja: 9 lis 2009, o 20:58

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 08:25

W używany CG sprzed niemal 10 lat z przebiegiem 4 tys h trudno uwierzyć. Używany tylko w niedzielę do kościoła, czy co?

Zarówno CG jak i SX to wyższe serie niż CS, ale stare chińskie przysłowie mówi: "Co nowe to nowe". :)
Tomasz - monitory.mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało! GG:189335, Skype:zpkmastiff, Tel:601888312
Monitory EIZO, NEC, kalibracja z prawdziwego zdarzenia
Najblizsze kalibracje w terenie
bogus772
Posty: 6
Rejestracja: 8 paź 2015, o 07:47

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 14:01

czy wybierając CS230 ( nowy ) odczuję różnicę w stosunku do posiadanego S1921 ?
Ale że monitor ma mi służyć nie tylko do obróbki zdjęć, mam kolejne pytanie jak to jest z tą współpracą z Windows ( kolorystyka ) czy podczas oglądania internetu w tym głównie YouTube kolory będą poprawnie wyświetlane ?

:o
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 10167
Rejestracja: 9 lis 2009, o 20:58

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 14:10

Odczuje Pan różnicę. Jest większy, bardziej liniowy, ma lepszą regulację ale też ma wyższy punkt czerni. Do pracy pod Windows dobrze mieć monitor sRGB albo z kalibrowanym gamutem do sRGB. Wszystkie wymienione poza serią S, tak mają.
Tomasz - monitory.mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało! GG:189335, Skype:zpkmastiff, Tel:601888312
Monitory EIZO, NEC, kalibracja z prawdziwego zdarzenia
Najblizsze kalibracje w terenie
Awatar użytkownika
max
Posty: 5512
Rejestracja: 11 sie 2011, o 13:09

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 14:18

Tom01 pisze:Odczuje Pan różnicę. Jest większy, ...
http://monitory.mastiff.pl/images/ekrany.jpg
Bo ja wiem. Jest całkiem sporo niższy.
Tom01 pisze:Każde zwiększenie wysokość ekranu poprawia komfort pracy. Kluczem jest nasza własna percepcja. Postrzegamy większe = wyższe. Wszelkie teksty, strony www, kod, cokolwiek ma układ najczęściej pionowy i im wyższy ekran tym po prostu więcej widać.
... a tu klops, ekran niższy, niższy nawet od 22", a co dopiero od 19".
bogus772
Posty: 6
Rejestracja: 8 paź 2015, o 07:47

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 14:39

Tom01 pisze:Odczuje Pan różnicę. Jest większy, bardziej liniowy, ma lepszą regulację ale też ma wyższy punkt czerni. Do pracy pod Windows dobrze mieć monitor sRGB albo z kalibrowanym gamutem do sRGB. Wszystkie wymienione poza serią S, tak mają.
czy dobrze rozumiem ten CS230 pod Windows się nie nadaje :?:
czuk
Posty: 1694
Rejestracja: 5 cze 2014, o 18:28

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 14:45

max pisze: ... a tu klops, ekran niższy, niższy nawet od 22", a co dopiero od 19".
Bo wyprodukowanie wyższej matrycy jest drogie.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 10167
Rejestracja: 9 lis 2009, o 20:58

Re: Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

8 paź 2015, o 14:52

max pisze:... a tu klops, ekran niższy, niższy nawet od 22", a co dopiero od 19".
Prawda, coś mi się rzuciło na mózg że mówimy o 17-tce. Wizualnie 23" będzie mniejszy niż 19" choć znacznie szerszy.
bogus772 pisze:czy dobrze rozumiem ten CS230 pod Windows się nie nadaje :?:
Dlaczego nie? Pokrywa praktycznie idealnie sRGB z drobnym naddatkiem.
Tomasz - monitory.mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało! GG:189335, Skype:zpkmastiff, Tel:601888312
Monitory EIZO, NEC, kalibracja z prawdziwego zdarzenia
Najblizsze kalibracje w terenie

Wróć do „Polecane monitory”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość

Zaloguj się · Zarejestruj się

Informacje

Jest 5 użytkowników online :: 4 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość
Zarejestrowani użytkownicy: Bing [Bot], Google [Bot], Tommi, Yahoo [Bot]
Najwięcej użytkowników (12) było online 3 kwie 2017, o 17:29
Liczba postów: 42299
Liczba tematów: 2674
Liczba użytkowników: 2897
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: jacek
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Wybór stylu