Strona 1 z 1

Monitor do montażu do 3k

: 18 października 2017, 17:06 - śr
autor: Nene
Cześć

Poszukuję dobrego i sprawdzonego monitora, na którym śmiało będę mógł spędzić kilka godzin dziennie, montując filmy. Budżet do 3000zł. Rozważam zakup NEC EA275WMi-CT ale może macie jakieś inne propozycje. Preferowałbym 27 cali ale nie jest to warunek konieczny. Pozdrawiam

Re: Monitor do montażu do 3k

: 18 października 2017, 20:11 - śr
autor: NocnyJastrzab
Zdecydowanie EA275WMi-CT ;) Docenisz poprawny obraz i powierzchnię roboczą.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 18 października 2017, 21:34 - śr
autor: Tom01
Słuszny wybór. Oczywiście jeśli mówimy tylko o montażu. Proszę pamiętać, że podgląd będzie zafałszowany. Film/video/tv rządzi się zupełnie innymi zasadami jeśli chodzi o wyświetlanie obrazu.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 19 października 2017, 09:29 - czw
autor: max
Najprościej będzie sobie podejrzeć na domowym telewizorze, jeśli jest jakiś porządny (np. Panasonic).

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 07:12 - sob
autor: Kyle
Tom01 pisze:
18 października 2017, 21:34 - śr
Film/video/tv rządzi się zupełnie innymi zasadami jeśli chodzi o wyświetlanie obrazu.
Film to też obraz (tyle, że się zmienia, a nie jest statyczny jak fotografia). Zasady są te same. ... no dochodzi może wzgl. statycznej fotografii dodatkowe wymaganie: brak rozmycia, czy generowania artefaktów w ruchu.
max pisze:
19 października 2017, 09:29 - czw
Najprościej będzie sobie podejrzeć na domowym telewizorze, jeśli jest jakiś porządny (np. Panasonic).
Na jakim "Panasonic"? Może plazmie? Widziałem Panasonic TX-P50ST60E i naturalnym obrazem bym tego nie nazwał (zniekształcenia obiektów od upłynniaczy*, pływająca gamma wzgl. zawartości ekranu, czyli efekt "pompowania" znany ze słabszych CRT, przy mniejszym dystansie dither widać, o męczącym migotaniu nie wspomnę - to akurat z każdej odległości widziałem).

* przyznaję, że każdy upłynniacz w pewnych sytuacjach generuje artefakty, ale w tym Panasonic częściej widziałem te "bugi" od tego co widziałem na starym LCD SONY EX720.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 09:35 - sob
autor: max
Rec.709 vs sRGB.
0-235 vs 16-255.
50Hz vs 60Hz.
itd.

PS. Popsuł mi się kedyś jeden z plazmowych Panasoniców. Dostałem na czas naprawy SONY EX. Szrot jakich mało.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 13:51 - sob
autor: czuk
Kyle pisze:
21 października 2017, 07:12 - sob
max pisze:
19 października 2017, 09:29 - czw
Najprościej będzie sobie podejrzeć na domowym telewizorze, jeśli jest jakiś porządny (np. Panasonic).
Na jakim "Panasonic"? Może plazmie? Widziałem Panasonic TX-P50ST60E i naturalnym obrazem bym tego nie nazwał
Jak prawisz ,że plazma nie ma naturalnego obrazu to co ma?Może rzucisz więcej światła co kupić ,może sam się skusze,no pomijając OLED.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 14:33 - sob
autor: Tom01
Kyle pisze:
21 października 2017, 07:12 - sob
Na jakim "Panasonic"? Może plazmie? Widziałem Panasonic TX-P50ST60E i naturalnym obrazem bym tego nie nazwał (zniekształcenia obiektów od upłynniaczy*, pływająca gamma wzgl. zawartości ekranu, czyli efekt "pompowania" znany ze słabszych CRT, przy mniejszym dystansie dither widać, o męczącym migotaniu nie wspomnę - to akurat z każdej odległości widziałem).

Tak się składa, że Panasonic serii 60 daje obraz bliski referencyjnemu. Po prawidłowym wyregulowaniu, nie jest odróżnialny od profesjonalnych broadcastowych monitorów za 100 tys zł.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 14:35 - sob
autor: Tom01
Kyle pisze:
21 października 2017, 07:12 - sob
Film to też obraz (tyle, że się zmienia, a nie jest statyczny jak fotografia). Zasady są te same. ...

Niestety, nie ma tak prosto. Najważniejsze, że film to wcale nie jest obraz! Na dysku leży jako strumień danych, który w ogóle nie ma w zawartości obrazów / klatek. Ów strumień jest w locie renderowany i konwertowany na postać strawną dla karty graficznej i monitora. Nie ma żadnych analogii dla obrazu komputerowego.

max pisze:
21 października 2017, 09:35 - sob
Rec.709 vs sRGB.
0-235 vs 16-255.
50Hz vs 60Hz.
itd.

Do tego:
- Inna gamma
- Częstotliwości np 23,975, 24, 25, 59, 60Hz.
- Kodowanie YUV
- "Stratne" próbkowanie koloru

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 15:24 - sob
autor: Kyle
max pisze:
21 października 2017, 09:35 - sob
(1)Rec.709 vs sRGB.
(2)0-235 vs 16-255.
(3)50Hz vs 60Hz.
1) o gamucie napisałem, więc wierne wyświetlenie filmu sRGB na monitorze ~100% AdobeRGB nie jest problemem
2) w programie do odtwarzania możesz se to ustawić jak ma być wyświetlane. ... i nie 0-235 vs 16-255, tylko 0-255 lub 16-235 - pełna kontrola..
3) filmy Blu-Ray mają 23,976 FPS , są też pliki filmowe 24, 25, 29,97 (równo 30 też widziałem) , 50 , 59,94 (równo 60 też widziałem) , a czasem więcej FPS. Monitory PC standardowo pracują przy 60 FPS, ale są też modele FreeSync pracujące z płynną regulacją odświeżania 9-144 Hz ( :] ). Jak jesteś uparty, to możesz se włączyć upłynniacz nie gorszy od najlepszych plazm Panazłomica ( wpisz w google SmoothVideo Project) który ładnie potrafi nawet klatki pośrednie renderować i robić z 23,97 "przeciętno - komputerowe" 60 FPS. Poziom artefaktów tego upłynniacza (ustaw jakość na max), nie wyższy niż na Plazmie.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 15:28 - sob
autor: Tom01
Jeśli strumień jest prawidłowo renderowany w obraz nie są potrzebne żadne upłynniacze.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 15:32 - sob
autor: Kyle
Tom01 pisze:
21 października 2017, 15:28 - sob
Jeśli strumień jest prawidłowo renderowany w obraz nie są potrzebne żadne upłynniacze.
Niestety 24-25 FPS to jest fizyczny judder. Na plazmach judder jest upłynniany (widziałem na Plazmach Panasonic na własne oczy ... artefakty z tym związane również na tych plazmach widziałem). Oczywiście na lepszych LCD z upłynniaczem też obraz jest upłynniany i też można zauważyć artefakty błędu generowania klatek pośrednich ... chyba, że upłynniacz wyłączymy, ale w ten czas z kolei dostaniemy judder, który widzę wyraźnie przy 24-25fps.

Judder widać też w kinie, czy w I-Max (wyświetlane filmy na sferze), co też widziałem będąc w Berlinie. ... sorry, taki klimat.
Tom01 pisze:
21 października 2017, 14:35 - sob
Niestety, nie ma tak prosto. Najważniejsze, że film to wcale nie jest obraz! Na dysku leży jako strumień danych, który w ogóle nie ma w zawartości obrazów / klatek
Trochę bawiłem się przetwarzaniem Video i serio nie chce mi się na ten temat dyskutować. Zdekoduj sobie jakiś "strumień video", a zobaczysz że na końcu generowane są klatki, które możesz oglądać jedna po drugiej, czy to w programie do edycji, czy nawet w niektórych programach do odtwarzania ... nie ważne czy to MotionJPEG, MPEG2, czy H264 czy inny HEVC ... kontener też nie istotny, czy to TS, MKV, AVI czy inny MOV.

Matryca kamery cyfrowej, czy kamera na kliszę rejestruje klatka po klatce.
Tom01 pisze:
21 października 2017, 14:33 - sob
Tak się składa, że Panasonic serii 60 daje obraz bliski referencyjnemu. Po prawidłowym wyregulowaniu, nie jest odróżnialny od profesjonalnych broadcastowych monitorów za 100 tys zł.
Naprawdę Tomaszu byłbym Ci wdzięczny, gdybyś pokazał mi jak zlikwidować ograniczenie mocy zasilacza w tym modelu, który uniemożliwia zlikwidowanie "pompowania".

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 16:34 - sob
autor: max
Jest odpowiedni tema ta forum. Plazma vs LCD albo jakoś tak.
Plazma ma wady, nie przeczę. Jedną z nich jest zmienna jasność bieli uzależniona od jej ilości na ekranie, co się objawia zmienną gammą. Tyle tylko, że wady dowolnego LCD są dużo większe, a dobra plazma Panasonica daj po prostu piękny i naturalny obraz, niedostępny na żadnym LCD. Lepsze i jednocześnie zdecydowanie najlepsze są tylko OLEDy które notabene też mają problemy ze zmienną jasnością bieli.

Re: Monitor do montażu do 3k

: 21 października 2017, 16:39 - sob
autor: Kyle
... zamknijmy temat LCD vs plazma :)