Leksykon najlepszych monitorów do koloru

Listy polecanych monitorów do różnych zastosowań.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16318
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Leksykon najlepszych monitorów do koloru

14 listopada 2018, 00:10 - śr

Obrazek

Aktualizacja: 07-03-2023
Wersja 1.04


WSTĘP

Niniejszy artykuł jest uzupełnieniem listy polecanych monitorów, dostępnej pod adresem: viewtopic.php?f=40&t=152 Lista jest najstarszym i najbogatszym tego typu opracowaniem w internecie, ale też jej obszerność powoduje nieco problemów interpretacyjnych. Niniejszy leksykon, znacznie skrócony, obejmuje wyłącznie najlepsze aktualnie produkowane monitory, perełki z różnych grup cenowych, dedykowane z myślą o zastosowaniach fotograficznych i graficznych, wraz z krótką charakterystyką. Mam nadzieję, że taka formuła ułatwi wybór i przy okazji w sposób praktyczny objaśni sporo poplątanych marketingiem zagadnień technicznych.

DOROBEK I PRAWA

Listy polecanych monitorów, prowadzone, w tej chwili od 18 lat, doczekały się naśladownictwa. Czytelnik z pewnością dostrzeże zapożyczenia, często nawet kalkowane gotowe sformułowania i fragmenty, metodologię, sposoby oznaczeń, specyfikę redakcyjną. Autorzy lojalnie o tym zjawisku uprzedzają, sygnalizując jednocześnie, że niniejsza lista oraz lista-matka z wstępu, stanowią pierwsze, oryginalne opracowanie własne firmy monitory.mastiff.pl, na bazie rzeczywistych doświadczeń, badań i pomiarów. Wszelkie, mniej lub bardziej udane kopie, powstały głównie w celach reklamowych, doskonale widocznych w postaci linków do konkurencyjnych sklepów.


PODSTAWOWE POJĘCIA

Leksykon nie jest w założeniu kompendium wiedzy technicznej, ale najbardziej fundamentalne podstawy trzeba objaśnić, aby mieć pewność, że rozumiemy to samo. Dzięki aktywnym działaniom specjalistów od reklamy, na rynku narosło masa mitów, zniekształconych wielkości i wydumanych parametrów. Nie sposób z tym walczyć, więc w poniższym słowniczku są również zawarte "marketingowe" wielkości wraz z wyjaśnieniem jak poprawnie należy je rozumieć. Z tego powodu cierpi na tym poprawność techniczna, ale mam nadzieję, że czytelnicy wybaczą mi nieco luźniejsze potraktowanie niektórych aspektów, w imię wyższego celu.

LUMINANCJA - Popularnie spotykane: jasność, jaskrawość. Ilość światła przechodząca przez jednostkę powierzchni. Jednostka to cd/m^2 (kandela na metr kwadratowy). Wygodnym pozaukładowym zamiennikiem jednostki luminancji jest nit. Luminancja określa jak jasny jest ekran monitora.

KONTRAST - Iloraz ilości światła emitowanego przez ekran biały do ilości światła emitowanego przez ekran czarny. Jednostka niemianowana. Kontrast oznacza proporcję pomiędzy możliwym najjaśniejszym punktem obrazu a najciemniejszym. Pomimo, że kontrast obejmuje zarówno biel jak i czerń, w ujęciu praktycznym, kontrast odpowiada głównie za postrzeganie czerni, a szczególnie jej defektów na monitorach LCD. Wyświetlacze plazmowe i OLED z uwagi na możliwy zerowy poziom czerni, mają kontrast nieskończony.

ODCIEŃ - Wartość kolorymetryczna odbierana przez człowieka jako wrażenie konkretnej barwy. Najbliższy rozróżnialny ludzkim okiem odcień sąsiedni jest odległy w przestrzeni barwnej o 1dE.

GAMUT - Popularnie: przestrzeń barwna, barwowa, wolumen. Objętość gamutu określa ilość rozróżnialnych odcieni przez człowieka. Jednostka niemianowana, gamut to po prostu liczba odcieni. Przykładowo popularna przestrzeń sRGB zawiera ok 830 tys odcieni a AdobeRGB zawiera ok 1,2 mln rozróżnialnych odcieni. Przestrzenie barwne są ciągłe, podział na odcienie jest dokonany w wyniku uwarunkowań naszego zmysłu wzroku. W popularnych materiałach istnieje wyraźna kolizja rozumienia związku palety barwnej, zawierającej np 16,77 mln odcieni (paleta 8 bitowa), 1,07 mld odcieni (paleta 10 bitowa) z gamutem.

OBJĘTOŚĆ GAMUTU - Popularnie: pokrycie przestrzeni, procenty pokrycia sRGB lub AdobeRGB. Formalnie objętość gamutu jest tym samym co gamut, jednak na rynku ugruntowała się wartość procentowa z odniesieniem do przestrzeni syntetycznej, sRGB lub AdobeRGB, np 97% AdobeRGB. Formalnie gamut jest równoważny wolumenowi, czyli jego całkowitej objętości. Jednak w ujęciu używanym w reklamach, oznacza stosunek objętości gamutu monitora względem objętości zajmowanej przez przestrzeń odniesienia. Oznacza wprost stosunek objętości a nie część wspólną np z AdobRGB, jednak z reguły nie jest to jasno zaznaczane. Szersza pogadanka na temat tej manipulacji: viewtopic.php?f=21&t=74&p=305

PWM, DC - Pojęcia powiązane: Flicker free. Sposób zasilania i regulacji lamp podświetlenia ekranu. PWM oznacza zasilanie impulsowe z regulacją wypełnienia. DC oznacza zasilanie prądem stałym z regulacją napięciową. Z punktu widzenia monitorów wszelkich typów lepszy jest zasilacz PWM, jednakże masa niskiej jakości wykonań na rynku skutecznie wykreowała negatywną reklamę, obarczając zasilanie PWM o powodowanie migotania ekranu, trzęsienie ziemi i koklusz. Obecnie renesans przeżywają zasilacze typu DC, choć nie ma ku temu żadnych technicznych przesłanek. Monitory z tego typu zasilaczami są mniej energooszczędne, bardziej nieliniowe w regulacji.

LINIOWOŚĆ - Sposób zmiany jakiejś wielkości. Jeśli zmienia się zgodnie z przebiegiem prostej funkcji ciągłej, nie tylko liniowej, mówimy o zachowaniu liniowym. Liniowość szczególnie jest rozpatrywana w kontekście krzywej półtonalnej. Monitor liniowy jest zdolny do wyświetlenia np klina szarości, od czerni do bieli, bez "schodków", przebarwień i zbyt gwałtownych przejść.


LEKSYKON

Dlaczego tylko EIZO i NEC? To proste. W tym momencie żadna inna firma nie oferuje monitorów nadających się do fotografii i grafiki. Oczywiście pojawiają się od czasu do czasu "gwiazdy sezonu" jak Asus Pro Art, Benq serie SW i P ale na razie nie są one zdolne trafić nawet na ogólną listę polecanych monitorów. Do leksykonu najlepszych w ogóle nie mają wstępu. Szersze wyjaśnienie: viewtopic.php?f=40&t=152&p=721&hilit=wy ... i+nec#p721

Kolejność jest ułożona alfabetycznie i według ceny.


EIZO Corporation

Firma od lat 60-tych ubiegłego wieku produkuje wyłącznie monitory i robi to dobrze. Zasadniczo zakup EIZO to klasyczny czarny koń. Źle być nie może. Oczywiście sama naklejka EIZO cudów nie czyni, więc nie ma magii EIZO na wszystkich monitorach tej marki. Tańsze modele to sprzęt w najlepszym wypadku uniwersalny, niekoniecznie nadający się do grafiki.

EIZO ColorEdge CS2410
Przekątna 24", format 16x10, rozdzielczość 1920x1200, gamut sRGB.
Podstawowy model w ofercie fotograficznej EIZO. Wbudowana sprzętowa kalibracja oparta o 14/16 bitowe sterowanie. Jest to również jeden z najtańszych monitorów z wbudowanym, konfigurowanym skalerem na wejściu HDMI. Wbudowany skaler umożliwia sprzętową determinację dynamiki, kodowania i próbkowania. Są to przydatne możliwości jeśli monitor ma służyć do postprodukcji telewizyjnej i filmowej. Oczywiście prawdziwe monitory telewizyjne to zupełnie nie te kwoty, ale niskobudżetowy monitor, który nie przekłamuje w kontrastach przy podłączeniu na stanowisku do koloryzacji jest ogromną zaletą.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CS2420
Przekątna 24", format 16x10, rozdzielczość 1920x1200, gamut AdobeRGB.
Najtańszy na rynku monitor szerokogamutowy godny polecenia. Oparty o typową matrycę IPS ze wszystkimi jej zaletami ale i wadami, jak srebrzenie narożników, połyskiwanie w ciemności. Wbudowana sprzętowa kalibracja oparta o 14/16 bitowe sterowanie 3x3Matrix, umożliwiające manipulację gamutem. Może skutecznie emulować idealnie 100% sRGB, co znakomicie ułatwia pracę z aplikacjami bez zarządzania barwą, lub z CMS działającym problematycznie. Jest to również jeden z najtańszych monitorów z wbudowanym, konfigurowanym skalerem na wejściu HDMI. Najtańszym jest model CS230, ale to konstrukcja starsza i w chwili obecnej za jego równowartość można kupić lepsze. Wbudowany skaler umożliwia sprzętową determinację dynamiki, kodowania i próbkowania. Są to przydatne możliwości jeśli monitor ma służyć do postprodukcji telewizyjnej i filmowej. Oczywiście prawdziwe monitory telewizyjne to zupełnie nie te kwoty, ale niskobudżetowy monitor, który nie przekłamuje w kontrastach przy podłączeniu na stanowisku do koloryzacji jest ogromną zaletą.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CG2420
Przekątna 24", format 16x10, rozdzielczość 1920x1200, gamut AdobeRGB.
Pomimo podobieństwa symbolu do poprzedniego, CG2420 znacząco się różni. Przede wszystkim jest oparty o innego typu matrycę z tzw "płytką ćwierćfalową", znakomicie ograniczającą srebrzenie i połyskiwanie. W zasadzie te cechy są niemalże całkowicie wyeliminowane. Podświetlenie bazuje na nowym typie czerwonego luminoforu, oznaczanego handlowo PFS, daje wyraźnie większy gamut, pokrywający w 99% AdobeRGB a całkowitym wolumenem przekraczający znacznie objętość AdobeRGB. Jest to jeden z dwóch w tej chwili produkowanych, najtańszych monitorów 24" o tak szerokiej przestrzeni. Podobnie jak prostszy model CS2420 ma skaler HDMI ale ze względu na lepszą matrycę o wyraźnie większym kontraście, lepiej nadaje się do materiałów telewizyjnych i filmowych, które docelowo mogą być wyświetlane nawet na telewizorach OLED. CG2420 posiada też wbudowany czujnik RGB, mylnie nazywany kalibratorem, którego funkcją jest utrzymywanie niezmiennego stanu wyświetlana. Skuteczność jest bardzo wysoka i pozawala na wydłużenie okresów międzykalibracyjnych nawet do kilku lat. Ważna uwaga: Czujnik jest zewnętrzny i bardzo wrażliwy na światło otoczenia. Nie radzę uruchamiać autokorekty w jasnym pomieszczeniu, szczególnie z bocznym źródłem światła.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CS2731
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość 2560x1440, gamut AdobeRGB.
Zasadniczo jest to większa kopia modelu CS2420. Wszystkie cechy są wspólne, oczywiście poza rozmiarem. Jednocześnie jest to najtańszy monitor szerokogamutowy o rozmiarze 27" w ofercie EIZO.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CS2740
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość 4K UHD 3840x2160, gamut AdobeRGB.
Bliźniak modelu CS2731 ale o rozdzielczości 4K UHD. Wszystkie pozostałe cechy są wspólne. Zwiększenie gęstości pikseli powoduje lepszą ostrość obrazu, poprawne działanie skalowanego wyświetlania we wszystkich systemach operacyjnych.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CG2700S
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość 2560x1440, gamut AdobeRGB.
Analogia CS2420 i CG2420 jest możliwa do zastosowania również w parze CS2731 i CG2700S. Monitor pierwotnie, acz mylnie, był postrzegany jako następca CG279X. Warto wiedzieć, że w serii ColorEdge CG istnieją różne linie. Do niedawna łatwo je można było rozpoznać po ilości cyfr oznaczenia. Wersje czterocyfrowe, jak CG2420, to modele będące następcami serii CX. Natomiast modele trzycyfrowe, jak CG319, to flagowa linia, inaczej wyposażona niż "czterocyfrowce". Tylko wersje trzycyfrowe do tej pory miały sterowanie 3D LUT, czterocyfrowe 3x3 Matrix, które choć umożliwia kalibrację przestrzeni barwnej, to nie daje możliwości softproofingu wprost w monitorze. Producent wraz z modelem CG2700S/X, zmienił tą zasadę i oba modele mają możliwości proofngowe. Podobnie jak CG2420 ma wbudowany programowany skaler video i matrycę z płytką ćwierćfalową, dzięki której praktycznie nie występuje srebrzenie właściwe dla matryc IPS.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CG2700X
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość 4K UHD 3840x2160, gamut AdobeRGB.
Model bliźniaczy do CG2700S, ale o rozdzielczości 4K UHD. Profesjonalny monitor graficzno proofingowy.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

EIZO ColorEdge CG319X
Przekątna 31,1", format 1,9x1, rozdzielczość 4K 4096x2160, gamut powyżej AdobeRGB.
Jeden z niewielu monitorów o prawdziwej rozdzielczości 4K, nie UHD i jednocześnie jeden z flagowych modeli EIZO. Następca modelu CG318-4K. Oba są to profesjonalne monitory graficzno - telewizyjno - filmowe. Wbudowane zaawansowane możliwości wspomagania przy koloryzacji, również w standardzie HDR. W tej chwili jest to jedyny na rynku zawodowy monitor graficzny o tej rozdzielczości i rozmiarze powyżej 27". Trudno pisać o cechach monitora, do którego zapakowano dosłownie wszystko co wymyślono w tej technice w przeciągu ostatnich lat. Słowem, jest to high-end w każdym znaczeniu tego słowa.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź


Sharp NEC Display Solutions

NEC DS jest częścią giganta NEC Nippon Electric Company, najstarszej firmy elektronicznej na świecie. NEC ma też na koncie najwięcej patentów z dziedziny elektroniki. Część "monitorowa" istnieje stosunkowo niedawno, ale jak przystało na firmę z takim zapleczem, produkty praktycznie od razu uplasowały się w czołówce jakościowej. Warto wspomnieć, że znakomitej jakości kineskopy Mitsubishi Diamondtron, lepsze od legendarnych SONY Trinitron, były produkcji firmy kooperacyjnej NEC Mitsubishi.

NEC MultiSync EA245WMi-2
Przekątna 24", format 16x10, rozdzielczość 1920x1200, gamut sRGB.
Objawienie ostatnich dwóch lat, dzięki wersji specjalnej ColorTuned. Monitor w tym wykonaniu ma symbol EA245WMi-2-CT. Sukces jest zasługą faktu, że model ten, bardzo nietypowo jak na swoją klasę, ma dość zaawansowaną możliwość kalibracji sprzętowej i stabilizację podświetlenia, czyli możliwości spotykane dopiero w klasach zawodowych. Dzięki temu, w swojej kategorii cenowej, ok 2 tys zł, dosłownie wykosił konkurencję, włącznie z niepokonanym do tej pory EIZO CS230. Konstrukcja opiera się o matrycę IPS od LGD, co podobnie jak najbliższy konkurent EIZO CS2420 daje niezbyt miłe dla oka zaburzenia w narożnikach. Konieczne jest odpowiednie zaaranżowanie oświetlenia, aby negatywne cechy matrycy IPS nie przyćmiewały zalet. W ostatnim czasie dostępna jest jeszcze bardziej rozbudowana wersja COLOR, pełne oznaczenie monitora EA245WMi-2 COLOR, która ma szeroki zakres przygotowania prekalibracyjnego i wzorem monitorów EIZO, gwarancję na wady pikseli w standardzie. Uwaga, model o symbolu EA241WU nie jest następcą.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

NEC MultiSync EA271Q
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość 2560x1440, gamut sRGB.
Następca modelu EA275WMi. Różnica nowego przejawia się w innej matrycy (PLS zamiast IPS), o niższym punkcie czerni, lepszym kontraście oraz w konstrukcji obudowy, EA271Q jest "bezramkowy". Podobnie jak mniejsza wersja, przede wszystkim polecenia godne są w wersji ColorTuned i COLOR. W tych wykonaniach obie wersje stają się najtańszymi monitorami 27" nadającymi się do pracy z kolorem. Zarówno cenowo jak i pod względem jakości obrazu, kalibracji, stabilizacji, wersja COLOR plasuje się niemal identycznie jak EIZO CS2420 i choć NEC nie jest szerokogamutowy, daje znacznie większy obszar roboczy. W fotografii szeroki gamut przydaje się bardzo rzadko, a zalety wynikające ze znacznie większej rozdzielczości, uważam, że każdy doceni na co dzień.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

NEC MultiSync EA271U
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość UHD 3840x2160, gamut sRGB.
Podobnie jak poprzednio wymieniony model, EA271U jest następcą starszego EA275UHD. Również najbardziej rzucającą się w oczy cechą jest inny panel, "bezramkowy". Co ciekawe, model EA271U jest flagowym modelem w tej serii, nie ma wersji 30-calowej. Z reguły flagowym modelem jest zazwyczaj największy, ale tu jest inaczej. W wersji EA271U COLOR, omawiany monitor ma najrówniejsze podświetlenie w całej serii. Co ciekawe, matryca są 10 bitowa. To ewenement w tej linii. Skuteczność stabilizacji w wersji COLOR jest tak dobra, że równomierność ekranu może konkurować z powodzeniem z monitorami profesjonalnymi. Z uwagi na podwyższoną gęstość pikseli, większą niż w "normalnej" 27-ce, z reguły konieczne jest dobrze działające skalowanie w systemie operacyjnym. Ogólnie, w rozmiarze 27" i rozdzielczości UHD są to jedyne rozsądnej jakości monitory na rynku, w stosunkowo niedużych pieniądzach, wyposażone w dobrze działającą sprzętową kalibrację opartą o 14/16 bitowy LUT i stabilizację podświetlenia. Poza masówką i klasą korporacyjną, tylko EIZO ma w ofercie dobrej jakości UHD, nawet większe, modele EV2785, EV3237, EV3285, EV3895, ale nie mają możliwości sprzętowej kalibracji.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

NEC MultiSync PA243W
Przekątna 24", format 16x10, rozdzielczość 1920x1200, gamut AdobeRGB.
Następca bardzo dobrze przyjętego na rynku modelu PA242W. W pewnych cechach jest podobny do konkurencyjnego EIZO CG2420. PA243W otwiera klasę zawodową w ofercie NEC, jednak do pracy w kolorem dedykowana jest któraś z licznych wersji specjalnych.
  • PA243W-SV2 - Odmiana z załączoną licencją do kalibracji sprzętowej.
  • PA243W-CPr - Odmiana prekalibrowana, z licencją na kalibrację i 5 letnia gwarancją.
  • PA243W COLOR - Najbardziej rozbudowana, wszechstronnie prekalibrowana z 5 letnią gwarancją oraz gwarancją na piksele.
Elastyczność tego modelu pozwala również na zastosowania w niektórych dziedzinach obrazowania medycznego. Konstrukcja oparta jest o tą samą matrycę w EIZO CS2420, ale sterowanie jest rozszerzone do 3D LUT, przez co potencjalne możliwości PA243W są większe nie tylko od CS2420 ale również CG2420. W odróżnieniu od konkurenta nie ma jednak skalera video i kaptura.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

NEC MultiSync PA271Q
Przekątna 27", format 16x9, rozdzielczość 2560x1440, gamut AdobeRGB.
Do niedawna flagowy model w ofercie NEC, szczególnie w wersjach ColorProof i COLOR. Analogicznie jak w przypadku PA243W, występuje w kilku wersjach:
  • PA271Q-SV2 - Odmiana z załączoną licencją do kalibracji sprzętowej.
  • PA271Q-CPr - Odmiana prekalibrowana, z licencją na kalibrację i 5 letnią gwarancją.
  • PA271Q COLOR - Najbardziej rozbudowana, wszechstronnie prekalibrowana z 5 letnią gwarancją oraz gwarancją na piksele.
W stosunku do PA243W, większy model ma lepszą matrycę z filtrem ćwierćfalowym, identyczną jak w EIZO CG2730 i CG279X oraz dużo bardziej zaawansowane oprogramowanie wewnętrzne z 3D LUT. Ponadto wbudowany, w odróżnieniu od EIZO, wewnętrzny czujnik RGB do monitorowania stanu panelu. W tym momencie, biorąc pod uwagę możliwości kontra cena, jest to najbardziej "opłacalny" monitor graficzny na rynku. Uwaga, monitor jest nową konstrukcją i niestety, ma wady wieku dziecięcego w oprogramowaniu: viewtopic.php?f=26&t=3683 Zdecydowanie odradzam kupno przypadkowego egzemplarza, bez odpowiedniego wsparcia technicznego, aby uniknąć rozczarowań.
Link do wszystkich wersji -> Przejdź

NEC MultiSync PA311D
Przekątna 31,1", format 1,9x1, rozdzielczość 4096x2160, gamut AdobeRGB.
Flagowy model w ofercie NEC. Podobnie jak inne z tej serii, występuje w wersjach ColorProof i COLOR:
  • PA311D-CPr - Odmiana prekalibrowana, z licencją na kalibrację i 5 letnią gwarancją.
  • PA311D COLOR - Najbardziej rozbudowana, wszechstronnie prekalibrowana z 5 letnią gwarancją oraz gwarancją na piksele.
W stosunku do PA271Q, jest większy, ma lepszą matrycę z najdoskonalszym filtrem ćwierćfalowym jaki do tej pory zastosowano w monitorach. Panel jest identyczny jak w EIZO CG319X. W odróżnieniu od EIZO, ma wewnętrzny czujnik RGB do monitorowania stanu panelu. W tym momencie, biorąc pod uwagę możliwości kontra cena, jest to najbardziej "opłacalny" monitor graficzny na rynku o rozmiarze ~30".
Link do wszystkich wersji -> Przejdź



UWAGI KOŃCOWE

Wszelkie wnioski i uwagi do artykułu można zgłaszać na: kolor@mastiff.pl
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl

Wróć do „Polecane monitory”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Zaloguj się · Zarejestruj się

Informacje

Jest 3 użytkowników online :: 2 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość
Zarejestrowani użytkownicy: Bing [Bot], KubaT
Najwięcej użytkowników (76) było online 24 kwietnia 2022, 10:40 - ndz
Liczba postów: 68288
Liczba tematów: 4120
Liczba użytkowników: 3927
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Hlakoz
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Wybór stylu