przestrzeń kolorystyczna zdjęć a monitor graficzny

Monitory uniwersalne w dowolnie szerokim ujęciu oraz do zastosowań domowych.
siemek
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 184
Rejestracja: 02 lutego 2013, 21:42 - sob

przestrzeń kolorystyczna zdjęć a monitor graficzny

25 marca 2016, 10:27 - pt

Witajcie,

jestem na etapie wyboru monitora, ale czym więcej czytam tym wiem mniej ;)

Proszę ekspertów o następujące wyjaśnienia:

Poszukuje monitora, który będzie głównym medium oglądania zdjęć z aparatów cyfrowych. jestem amatorem, nic nie drukuję na razie, edycja sporadyczna.
Od 13 lat używam rozmaitych aparatów cyfrowych. Obecnie Fuji X-E1 oraz SONY RX10. Zdjęcia głównie jpg, dopiero od roku jpg+raw i trochę zabawy z edycją w programach typu RAWTherapee czy Lightroom.
Niedawno odkryłem, że w aparatach domyślnie mam ustawioną przestrzeń sRGB, natomiast jest możliwość wyboru AdobeRGB.

1.
Czy do w/w zastosowań i uwarunkowań potrzebuję monitora graficznego, szeroko-gamutowego AdobeRGB ?
Jeżeli zdjęcia mam głównie jpeg, a niewiele RAW to czy ma to jakikolwiek sens ?

2.
Czy zdjęcie jpeg zrobione w przestrzeni sRGB będzie wyglądało tak samo na monitorze sRGB i AdobeRGB ?

3.
Czy zaleca się aby robić zdjęcia w przestrzeni AdobeRGB jeżeli aparat umożliwia taką opcję ?

4.
Czy zdjęcie w przestrzeni AdobeRGB będzie zdatne do wyświetlenia na wyświetlaczach zwyczajnych (sRGB, TV) ?- chodzi mi czy przestawiając się na AdobeRGB będzie możliwe bezproblemowe pokazywanie zdjęć np. znajomym, rodzinie posiadających wąsko-gamutowe wyświetlacze.

5.
Czy monitor graficzny AdobeRGB będzie zawsze lepszy od najlepszego sRGB ?


Pozdrawiam Świątecznie Forumowiczów !
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4322
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: przestrzeń kolorystyczna zdjęć a monitor graficzny

25 marca 2016, 12:01 - pt

1. Średnio
2. Tak samo
3. Jeśli zależy nam na trochę bardziej nasyconych błękitach, granatach i turkusach, to zaleca się.