Strona 1 z 1

Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 15:27 - śr
autor: Marcin Pabich
Proszę o informację w sprawie gwarancji, pod koniec 2018 roku zakupiłem monitor NEC z serii graficznej i pod koniec 2020 roku został on wymieniony na nowy. Teraz w marcu 2022 wymienionemu monitorowi znowu popsuła się matryca. Czy w takiej sytuacji producent NEC powinien naprawić/wymienić znowu na gwarancji ten monitor? Na forum czytałem, że tak i według polskiego prawa wymieniony towar ma od nowa całą długość gwarancji. Ale z kolei w oficjalnym serwisie CSS powiedzieli mi, że niekoniecznie NEC może tak to rozpatrywać.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 15:44 - śr
autor: NocnyJastrzab
Czy jest jakiś dokument potwierdzający wymianę?

Wg prawa i warunków gwarancji powinni podjąć czynności serwisowe:


" 5. PROCES GWARANCJI
[..]
5.3.1.
Klient powinien upewnić się, że wadliwe Produkty są odpowiednio zapakowane i zabezpieczone w taki sposób, aby mogły dotrzeć do wyznaczonego centrum serwisowego firmy Sharp/NEC w dobrym stanie. Według uznania firmy Sharp/NEC, wyznaczone centrum serwisowe Sharp/NEC naprawi lub wymieni wadliwe Produkty na pełnowartościowy produkt lub składnik o równoważnej wartości i zwróci je Klientowi bez wystawiania faktury za robociznę ani koszty materiałów. "

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 15:58 - śr
autor: Marcin Pabich
Tak mam potwierdzenie wymiany na karcie gwarancyjnej. Dostałem informację, żeby monitor do nich wysłać i tak zrobię ale dopiero wtedy okaże się czy producent wymieni/naprawi monitor na gwarancji czy nie. Ale zastanawiam się jak to wygląda w świetle polskiego prawa, które mówi, że wymieniony towar ma gwarancję od nowa, i co w związku z tym jeżeli NEC uzna że nie naprawi/nie wymieni w ramach gwarancji.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 17:04 - śr
autor: Tom01
Prawo głownie mówi o rękojmii, bo to jest ustawowe zapewnienie jakości. Gwarancja jest dobrowolna i uznaniowa, więc różnie może być.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 17:22 - śr
autor: Marcin Pabich
Rozumiem, a w takim razie na nowy wymieniony monitor powinna przysługiwać 2 lata rękojmii?

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 17:50 - śr
autor: Tom01
To nie jest takie proste. Przede wszystkim zacznijmy od rozróżnienia pojęć rękojmi i gwarancji. Jest między rękojmią a gwarancją różnica. Rękojmia jest regulowana w całości ustawowo i jest to pomoc prawna nabywcy w sytuacji wadliwości transakcji. Sprzedawca odpowiada w okresie 2 lat, że jest tak, jak zapewnione w umowie. Rękojmia jest uprawnieniem regulującym relację między osobą / konsumentem / przedsiębiorcą. Czyli jeśli się popsuje rzecz, to tytułem rękojmi może być nawet wielokrotnie wymieniana, ale mija 2 lata i stop. Okres poręczenia się kończy. W czasie trwania okresu rękojmi, nabywca może żądać doprowadzenia do poprawności, obniżenia ceny lub w ogóle od niej odstąpić.

Gwarancja natomiast to prawo skierowane do przedmiotu, nie osoby. Dotyczy jakości rzeczy dosłownie. Sprzedawca zapewnia w gwarancji że rzecz od nowości przez określony okres będzie ok. W razie wymiany na nową, gwarancja zaczyna biec od nowa. Przy czym, warunki gwarancji mogą być zmieniane przez strony. Warunki rękojmi, poza nielicznymi wyjątkami - nie. W czasie trwania gwarancji nabywca może żądać doprowadzenia rzeczy do poprawności, ale nic poza tym.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 30 marca 2022, 17:58 - śr
autor: Marcin Pabich
Dziękuje bardzo za wyjaśnienie i pomoc. :)

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 09:58 - czw
autor: marcys
Marcin Pabich pisze:
30 marca 2022, 15:58 - śr
Tak mam potwierdzenie wymiany na karcie gwarancyjnej. Dostałem informację, żeby monitor do nich wysłać i tak zrobię ale dopiero wtedy okaże się czy producent wymieni/naprawi monitor na gwarancji czy nie. Ale zastanawiam się jak to wygląda w świetle polskiego prawa, które mówi, że wymieniony towar ma gwarancję od nowa, i co w związku z tym jeżeli NEC uzna że nie naprawi/nie wymieni w ramach gwarancji.
Serwis chyba każdorazowo w takich sytuacjach przesyła dokumentację do NEC i czeka na decyzję. Dlatego tak to napisali, ale nie mają wyjścia. To jest jasno określone w przepisach.
KC Art. 581. Bieg terminu gwarancji po usunięciu wady
§ 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 10:09 - czw
autor: Marcin Pabich
marcys pisze:
31 marca 2022, 09:58 - czw
Serwis chyba każdorazowo w takich sytuacjach przesyła dokumentację do NEC i czeka na decyzję. Dlatego tak to napisali, ale nie mają wyjścia. To jest jasno określone w przepisach.
KC Art. 581. Bieg terminu gwarancji po usunięciu wady
§ 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
No właśnie i z tego zapisu wynika, że teoretycznie wymieniony monitor także powinien zostać naprawiony na gwarancji. Chodzi mi dokładnie o model PA322UHD-2 SV2. To już druga sztuka i w każdym matryca się popsuła i przez środek ekranu na całą wysokość idzie czerwona kreska, wcześniej miałem dokładnie ten sam problem. Monitor niby super, a druga już sztuka się popsuła. Być może to jakaś wada konstrukcyjna? Dłużej niż tego NECa mam też 2 EIZO CX i działają doskonale już 7 lat. A NEC jedzie do serwisu już 3 raz i regularnie coś się psuje co 1,5-2 latach.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 10:27 - czw
autor: marcys
Oni chyba ogólnie mają pecha co do jakości serii PA. Ja czekam na wymianę PA271Q bo kurzu nie dało się usunąć z matrycy.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 13:50 - czw
autor: NocnyJastrzab
Ciekawie z czego wymienią, jak już nieprodukowane..

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 14:03 - czw
autor: Marcin Pabich
W 2020 też już bym nie produkowany chyba od roku czy dwóch i wymienili. Pytanie jeszcze czy same matryce jak coś są dostępne.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 16:49 - czw
autor: marcys
NocnyJastrzab pisze:
31 marca 2022, 13:50 - czw
Ciekawie z czego wymienią, jak już nieprodukowane..
Pewnie na taką okoliczność mają jakieś zapasy, co by się zgadzało bo serwis twierdzi, że czekają na wysyłkę z magazynu producenta.

Re: Gwarancja monitora, który został wymieniony na nowy

: 31 marca 2022, 21:09 - czw
autor: NocnyJastrzab
Tylko tak, bo dystrybucja dawno wyczyszczona. PA271Q jeszcze tylko w FotoPlus ostatnie sztuki :D