monitor dla fotografa amatora

Monitory dla grafików i fotografów zawodowych, przygotowanie do druku, trudne dziedziny fotografii.
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 14:23 - pt

mateusz00 pisze:Kalibracje będę robił raz na dwa lata i fachowców odpłatnie.
A czy wiesz, do jakiego celu będziesz kalibrował?
Czy warunki oświetleniowe na Twoim stanowisku są znane, ustandaryzowane i stałe?
A może zmienne i nie wiadomo jakie?
Czy potrafisz fachowcowi przekazać wszystkie informacje w celu wykonania prawidłowej kalibracji? Czy Twoje stanowisko jest na to przygotowane, aby pracować na "zablokowanym" skalibrowanym monitorze?
mateusz00 pisze:Max tylko mi nie mów że laptopa też muszę zamienić nas stacjonarny:p
Nie. Mówię tylko, że trzeba uważać. W przeciwnym wypadku całą tą kalibrację można o kant ... rozbić. ;)
cz
czuk

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 14:36 - pt

max pisze: Czy Twoje stanowisko jest na to przygotowane, aby pracować na "zablokowanym" skalibrowanym monitorze?
To podstawowe bardzo ważne stwierdzenie odnośnie kalibracji ,niech Wam to daje do myślenia.
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 15:15 - pt

Czy jak ustawisz sobie jedynie poprawną jasność wyświetlacza w smartfonie, gdy siedzisz na "tronie" w łazience, aby widzieć na nim wszystko doskonale. Gdy następnie z tak "skalibrowanym" ekranem pójdziesz do pokoju, na balkon, wyjdziesz na dwór, czy nadal będziesz na nim tak doskonale rozróżniał wszystkie "detale w czerniach"?
A może będziesz chciał coś regulować?
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16331
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 15:16 - pt

I to mówi ktoś, kto od nowości pracuje na nieskalibrowanym sprzęcie. :)
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
cz
czuk

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 15:24 - pt

czuk pisze:
max pisze: Czy Twoje stanowisko jest na to przygotowane, aby pracować na "zablokowanym" skalibrowanym monitorze?
To podstawowe bardzo ważne stwierdzenie odnośnie kalibracji ,niech Wam to daje do myślenia.
max pisze: Czy jak ustawisz sobie jedynie poprawną jasność wyświetlacza w smartfonie, gdy siedzisz na "tronie" w łazience, aby widzieć na nim wszystko doskonale. Gdy następnie z tak "skalibrowanym" ekranem pójdziesz do pokoju, na balkon, wyjdziesz na dwór, czy nadal będziesz na nim tak doskonale rozróżniał wszystkie "detale w czerniach"?
A może będziesz chciał coś regulować?
Max to znaczyło,że się całkowicie z Tobą zgadzam. :roll:
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 15:56 - pt

Tom01 pisze:I to mówi ktoś, kto od nowości pracuje na nieskalibrowanym sprzęcie. :)
A co w tym dziwnego?
Poza tym mój sprzęt jest "skalibrowany fabrycznie". ;)

Skalibrowany sprzęt (wg Pańskiej definicji), to monitor skalibrowany indywidualnie zewnętrznym czujnikiem pod konkretne stanowisko i panujące tam warunki oświetleniowe. Następnie zaś jest blokowany tak, że nic nie można na nim regulować (przynajmniej w EIZO).

Mnie takie wyjście nie odpowiada, ponieważ nie mam stałych i niezmiennych warunków oświetleniowych. Mam więc wyjście inne, własne. ;)
czuk pisze:Max to znaczyło,że się całkowicie z Tobą zgadzam. :roll:
Wiem, wiem. To nie było pytanie skierowane do Ciebie.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16331
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 16:21 - pt

max pisze:Poza tym mój sprzęt jest "skalibrowany fabrycznie". ;)
Pański monitor "skalibrowany fabrycznie" daje radę pracować w zmiennym oświetleniu a "skalibrowany" wymaga stałego. Widzę poważny błąd logiczny.
max pisze:Skalibrowany sprzęt (wg Pańskiej definicji), to monitor skalibrowany indywidualnie zewnętrznym czujnikiem pod konkretne stanowisko i panujące tam warunki oświetleniowe.
Nie w/g mojej, tylko to jest właśnie kalibracja.
max pisze:Następnie zaś jest blokowany tak, że nic nie można na nim regulować (przynajmniej w EIZO).
Pański też można zablokować i czasem faktycznie się tak robi, aby powstrzymać nadgorliwych.
max pisze:Mnie takie wyjście nie odpowiada, ponieważ nie mam stałych i niezmiennych warunków oświetleniowych. Mam więc wyjście inne, własne. ;)
Zmienne warunki wcale nie wykluczają kalibracji.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 16:29 - pt

Tom01 pisze:
max pisze:Poza tym mój sprzęt jest "skalibrowany fabrycznie". ;)
Pański monitor "skalibrowany fabrycznie" daje radę pracować w zmiennym oświetleniu a "skalibrowany" wymaga stałego. Widzę poważny błąd logiczny.
Bo słabo Pan widzi. ;)
Mój monitor został "skalibrowany fabrycznie" do pewnych wartości, co nie znaczy, że na takich wartościach pracuje. Jak już mówiłem, mam zmienne warunki w pomieszczeniu z monitorem, toteż i mój monitor w sposób zmienny wyświetla. O tym jak ma to robić decyduję ja, na bieżąco, wykonując regulację na "skalibrowanym fabrycznie" sprzęcie (profesjonalnym dodajmy, nie żadnym tam EIZO CS :twisted: ).
Tom01 pisze:Nie w/g mojej, tylko to jest właśnie kalibracja.
Dobrze, dobrze. Ja tylko zadałem pytania do mateusza00:
max pisze:
mateusz00 pisze:Kalibracje będę robił raz na dwa lata i fachowców odpłatnie.
A czy wiesz, do jakiego celu będziesz kalibrował?
Czy warunki oświetleniowe na Twoim stanowisku są znane, ustandaryzowane i stałe?
A może zmienne i nie wiadomo jakie?
Czy potrafisz fachowcowi przekazać wszystkie informacje w celu wykonania prawidłowej kalibracji? Czy Twoje stanowisko jest na to przygotowane, aby pracować na "zablokowanym" skalibrowanym monitorze?
max pisze:Czy jak ustawisz sobie jedynie poprawną jasność wyświetlacza w smartfonie, gdy siedzisz na "tronie" w łazience, aby widzieć na nim wszystko doskonale. Gdy następnie z tak "skalibrowanym" ekranem pójdziesz do pokoju, na balkon, wyjdziesz na dwór, czy nadal będziesz na nim tak doskonale rozróżniał wszystkie "detale w czerniach"?
A może będziesz chciał coś regulować?
Tom01 pisze:Pański też można zablokować i czasem faktycznie się tak robi, aby powstrzymać nadgorliwych.
Ja sobie tego nie życzę. ;)
Tom01 pisze:
max pisze:Mnie takie wyjście nie odpowiada, ponieważ nie mam stałych i niezmiennych warunków oświetleniowych. Mam więc wyjście inne, własne. ;)
Zmienne warunki wcale nie wykluczają kalibracji.
Nie, ale jednak "trochę" ją utrudniają, zwłaszcza, gdy robi się ją na odległość, przed zakupem, gdy wykonujący kalibrację nie zna miejsca pracy monitora i nie siedzi tam od rana do wieczora, a następnie "kalibruje" i "blokuje" regulacje monitora. Mam spore wątpliwości, czy takie postępowanie, które choć powinno zapewniać dobrej jakości wyświetlanie, to nie zapewnia poprawnego odbioru takiego "stałego" (lub skokowo zmiennego), "zablokowanego" obrazu, w różnych warunkach oświetleniowych, jakie zwykle panują w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego pobytu ludzi.
Ostatnio zmieniony 02 września 2016, 16:40 - pt przez max, łącznie zmieniany 5 razy.
cz
czuk

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 16:32 - pt

Tom01 pisze:
max pisze:Mnie takie wyjście nie odpowiada, ponieważ nie mam stałych i niezmiennych warunków oświetleniowych. Mam więc wyjście inne, własne. ;)
Zmienne warunki wcale nie wykluczają kalibracji.
Czyli co?jak postawie monitor w nyży prawidłowo oświetlonej i oświetlonym prawidłowo pokoju to efekt kalibracji będzie ten sam?
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16331
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 19:00 - pt

max pisze:Nie, ale jednak "trochę" ją utrudniają, zwłaszcza, gdy robi się ją na odległość, przed zakupem, gdy wykonujący kalibrację nie zna miejsca pracy monitora i nie siedzi tam od rana do wieczora, a następnie "kalibruje" i "blokuje" regulacje monitora. Mam spore wątpliwości, czy takie postępowanie, które choć powinno zapewniać dobrej jakości wyświetlanie, to nie zapewnia poprawnego odbioru takiego "stałego" (lub skokowo zmiennego), "zablokowanego" obrazu, w różnych warunkach oświetleniowych, jakie zwykle panują w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego pobytu ludzi.
A kto powiedział, że kalibracja blokuje możliwość dostrojenia monitora do warunków? Oj, Max, jeszcze wielu Pan rzeczy nie wie... ;)
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 19:25 - pt

Tom01 pisze:Oj, Max, jeszcze wielu Pan rzeczy nie wie... ;)
He he. Tak łatwo ze mną Panu nie pójdzie.
Myślę, że sam wykazałby Pan, że ma większą wiedzę, gdyby udzielił konkretnych i wyczerpujących odpowiedzi, a nie próbował wykazać brak wiedzy innych.

Kalibracja blokuje dostęp do ustawień monitora.
Gdy zmienią się warunki oświetleniowe, a zmieniają się praktycznie stale, trzeba wczytać inne ustawienia kalibracyjne, wykonane wcześniej. Czy tak?
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16331
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 19:30 - pt

max pisze:Myślę, że sam wykazałby Pan, że ma większą wiedzę, gdyby udzielił konkretnych i wyczerpujących odpowiedzi, a nie próbował wykazać brak wiedzy innych.
Mam tu opisywać metody których używam i dzięki którym mam chleb?
max pisze:Kalibracja blokuje dostęp do ustawień monitora.
Niekoniecznie.
max pisze:Gdy zmienią się warunki oświetleniowe, a zmieniają się praktycznie stale, trzeba wczytać inne ustawienia kalibracyjne, wykonane wcześniej. Czy tak?
Jeśli warunki zmieniają się zbyt mocno, trzeba te zmiany ograniczać. Wbrew pozorom nie jest to ani trudne ani kosztowne. Ponadto pomocą są pewne mechanizmy psychofizyczne postrzegania, umożliwiające takie skomponowanie stanowiska, że w pewnym sensie "izoluje się" od zmiennych warunków.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 19:46 - pt

Tom01 pisze:
max pisze:Myślę, że sam wykazałby Pan, że ma większą wiedzę, gdyby udzielił konkretnych i wyczerpujących odpowiedzi, a nie próbował wykazać brak wiedzy innych.
Mam tu opisywać metody których używam i dzięki którym mam chleb?
No nie może Pan. Rozumiem.

Ponieważ ja zajmuję się zawodowo zupełnie czymś innym, pozwolę sobie na nieco dedukcyjnej zabawy, jeśli można.
Tom01 pisze:
max pisze:Kalibracja blokuje dostęp do ustawień monitora.
Niekoniecznie.
No to jak ma się do tego inna Pańska wypowiedź:
Tom01 pisze:5. Zmiana parametrów równa się rekalibracji niezależnie od klasy monitora.
Czym w takim razie różni się wyregulowanie monitora "skalibrowanego fabryczne", przystosowującego go do nowych, zmiennych warunków oświetleniowych od regulowania monitora skalibrowanego indywidualnie, który również jest następnie regulowany?
max pisze:Gdy zmienią się warunki oświetleniowe, a zmieniają się praktycznie stale, trzeba wczytać inne ustawienia kalibracyjne, wykonane wcześniej. Czy tak?
Tom01 pisze:Jeśli warunki zmieniają się zbyt mocno, trzeba te zmiany ograniczać. Wbrew pozorom nie jest to ani trudne ani kosztowne. Ponadto pomocą są pewne mechanizmy psychofizyczne postrzegania, umożliwiające takie skomponowanie stanowiska, że w pewnym sensie "izoluje się" od zmiennych warunków.
No to mamy kolejne pytanie to mateusza00:
Czy przewidziałeś ograniczenie zmian warunków oświetleniowych w pomieszczeniu np. poprzez zasłonięcie okna neutralną barwowo kotarą i siedzenie w ciągu dnia w dość silnym sztucznym oświetleniu o skorelowanej temperaturze barwowej 5000K, tak aby utrzymać warunki oświetleniowe do właściwego postrzegania na wcześniej skalibrowanym monitorze, warunki te uwzględniające?
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16331
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 21:05 - pt

Zasadniczo, jeśli użytkownik chce poprawnie widzieć, powinien zapewnić w miarę stałe warunki. Nie oznacza to siedzenia w szarym bunkrze. Jak mówiłem, z pomocą przychodzi fizjologia. Jeśli zapewnimy "uzupełnianie" światła w bezpośrednim sąsiedztwie monitora, w dalszej części pomieszczenia światło może się zmieniać w dość sporym zakresie, bez istotnego wpływu na same stanowisko.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Awatar użytkownika
NocnyJastrzab
Lokalizacja: Kraków
Posty: 3878
Rejestracja: 03 lutego 2013, 14:49 - ndz

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 22:05 - pt

> Max

Blokada Menu podczas kalibracji wynika z ustawień w Preferencjach softu (CN, SV II). Po kalibracji zazwyczaj zablokowana jest edycja trybu skalibrowanego.

Co do ustawień fabrycznych już po raz n-ty powtórzę, że chodzi o LINEARYZACJĘ , a nie kalibrację. Już parę lat temu Tom01 z tym walczył na forum i ciągle mało.

Pozwolę sobie zacytować:
Tom01 pisze: Monitory nie są ani nie mogą być fabrycznie kalibrowane. W fabryce nie mają przecież pojęcia w jakich warunkach ani przy jakich zastosowaniach będzie pracował konkretny egzemplarz monitora. Są fabrycznie linearyzowane. Kalibracja i linearyzacja są powszechnie mylone. To tak jak z produkcją rowerów z przerzutkami. Przygotowanie odpowiedniej ilości przerzutek i ich zestrojenie aby pracowały na wszystkich przełożeniach to linearyzacja. Fabryka nie ustawi konkretnych przełożeń, gdyż nie wie czy użytkownik będzie jeździł po szosie, ścieżce czy w terenie. Dobranie konkretnego przełożenia już na drodze to właśnie kalibracja.

Fabryczna linearyzacja jest dokonywana w NEC Spectraview. W PA nie, a na pewno nie dla konkretnego egzemplarza. Prawdopodobnie, jak u konkurencji w tej samej klasie, wgrywana jest uśredniona korekcja dla całej partii monitorów. Aby osiągnąć optymalną charakterystykę jasności, trzeba każdą sztukę P/PA/90 linearyzować indywidualnie.
I jeszcze siebie:
NocnyJastrzab pisze:"Fabryczna kalibracja" wzięła się już dawno od zbytniego uproszczenia faktów. Do niektórych monitorów EIZO i NEC były i są dodawane papierki z napisem "Factory calibration". Komuś to pasowało i poszło w świat. Kwestia tylko taka, że to nie oznacza kalibracji. W informacji opisowej podane jest, że pomiar odchyłek barwnych oraz nierównomierności najczęściej odbywa w trybie Adobe RGB, gamma 2.2 i D65 i 160 lumenów. A sam pomiar ma charakter kontrolny z poziomu fabryki.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
cz
czuk

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 23:24 - pt

Tom01 pisze:Zasadniczo, jeśli użytkownik chce poprawnie widzieć, powinien zapewnić w miarę stałe warunki. Nie oznacza to siedzenia w szarym bunkrze. Jak mówiłem, z pomocą przychodzi fizjologia. Jeśli zapewnimy "uzupełnianie" światła w bezpośrednim sąsiedztwie monitora, w dalszej części pomieszczenia światło może się zmieniać w dość sporym zakresie, bez istotnego wpływu na same stanowisko.
No właśnie proszę Pana nie każdego stać na idealne warunki do kalibracji ,jasny pokój, dobre stanowisko do wyboru,niektórzy są skazani na warunki które są im dostępne,nie kalibrowałem bo nie muszę ,ale tak sobie pomyślałem.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16331
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 23:31 - pt

czuk pisze:nie każdego stać na idealne warunki do kalibracji ,jasny pokój, dobre stanowisko do wyboru
Stereotypy to przekleństwo. Inna sprawa, że jeśli ktoś przygotowuje materiały do druku, wówczas MUSI, przygotować stanowisko bez kompromisów. Jednak w wielu innych branżach nie ma aż tak krytycznych wymagań. Poza wyjątkowymi przypadkami, typu purpurowe ściany, da się zrobić sensowne miejsce pracy nawet w mieszkaniu. Tylko trzeba przestać myśleć problemami a zacząć rozwiązaniami.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

02 września 2016, 23:55 - pt

Ja Was świetnie rozumiem.

Prosiłbym jednak, abyście trzymali się wywodu i odpowiedzieli na pytania, wykazując tym samym praktyczną różnicę między Waszą kalibracją, a moją regulacją (np. MultiProfilerem) w oparciu o dość dokładną "kalibrację/linearyzację fabryczną" i 3D LUT monitora. Wykazano już w innych wątkach, że taka regulacja monitora typu PA daje wyniki porównywalne z kalibracją indywidualną czujnikiem typu i1DispalyPro. Oba wszak sposoby przygotowują monitor do pracy w zastanym indywidualnym pomieszczeniu, oświetlonym takim, a nie innym światłem. Są to po prostu dwa różne sposoby na osiągnięcie tego samego celu.
Tom01 pisze:Zasadniczo, jeśli użytkownik chce poprawnie widzieć, powinien zapewnić w miarę stałe warunki. Nie oznacza to siedzenia w szarym bunkrze. Jak mówiłem, z pomocą przychodzi fizjologia. Jeśli zapewnimy "uzupełnianie" światła w bezpośrednim sąsiedztwie monitora, w dalszej części pomieszczenia światło może się zmieniać w dość sporym zakresie, bez istotnego wpływu na same stanowisko.
Większość stanowisk komputerowych sytuowana jest w pobliżu okien. Jest to uzasadniona decyzja, ponieważ zapewnia dostęp naturalnego, najwyższej jakości oświetlenia, w sporej ilości. Niestety ma też tę wadę, że jest zmienne.

Wracając do tematu, ponownie "zapytowywuję", czy mateusz00 przy podejmowaniu decyzji o kalibracji 1x na 2 lata wziął tą niedogodność pod uwagę?
NocnyJastrzab pisze:Fabryczna linearyzacja jest dokonywana w NEC Spectraview. W PA nie, a na pewno nie dla konkretnego egzemplarza. Prawdopodobnie, jak u konkurencji w tej samej klasie, wgrywana jest uśredniona korekcja dla całej partii monitorów. Aby osiągnąć optymalną charakterystykę jasności, trzeba każdą sztukę P/PA/90 linearyzować indywidualnie.
Nie zgadzam się. Jest indywidualnie ustawiany. To moja sztuka:
max pisze:Obrazek
Obrazek
Oczywiście do naszej pracy monitor należy indywidualnie skalibrować lub (czego nie dopuszczacie) indywidualnie wyregulować za pomocą MultiProfilera w oparciu o 3D LUT i "kalibrację/linearyzację fabryczną". Chcę się dowiedzieć, i nie mogę, bo nie podajecie żadnych konkretnych argumentów, dlaczego ta druga operacja nie jest kalibracją lub dlaczego nie daje wyników niemal tożsamych z kalibracją (jeśli formalnie nią nie jest, co jestem skłonny przyjąć)?

A dlaczego się na tym skupiam?
Ano dlatego, że moje rozwiązanie nie wymaga zakupu kalibratora, nie wymaga zakupu programu do kalibracji, nie wymaga kalibracji usługowej, a mimo to umożliwia niemal natychmiastowe i praktycznie niczym nieograniczone, reagowanie na zmienne warunki oświetleniowe, zachowując z jednej strony dość wysoką precyzję, z drugiej zaś jest bardzo szybkie, proste i uniwersalne.

Zacytuję jeszcze zdanie forumowicza, którego zdanie, ze względu na nieporwónanie większą wiedzę i doświadczenie od mojej, szanujecie bardziej:
Czornyj pisze:Po drugie primo - zupełnie nie docenia Pan monitorów do zastosowań o krytycznym znaczeniu sterowanych 3DLUT. Zakłada Pan naiwnie, że te monitory mogą być skutecznie skalibrowane wyłącznie pod jeden target - no więc bynajmniej tak nie jest. Jeśli ustawimy przy pomocy MultiProfilera monitor NEC serii PA-SVR na preset AdobeRGB, to będzie on zgodnie z ustawą świecił 160cd/m^2 @ D65, γ2,2. Co się stanie jak urzyszkodnik będzie potrzebował zmienić go na D50, 80cd/^2, TRC np. L*, czy γ1,8? Zmieni sobie w MultiProfilerze punkt bieli na D50, luminancję na 80cd/m^2, TRC na L*, γ1,8 czy nawet na własną, ulepioną przez siebie wedle fantazji. Jaki będzie tego efekt? Ano monitor zacznie świecić z temperaturą D50 w całym przebiegu TRC, który stanie się zgodny z porządkiem wskazanej funkcji wykładniczej bądź innej krzywej (L*, DICOM, sRGB itd.). Te monitory nie są wykalibrowane na jedną okazję - one potrafią się dynamicznie rekalibrować do zadanego targetu i czynią to nadspodziewanie dobrze.
Dlaczego więc tego nie wykorzystać, jak napisałaem akapit wyżej, skoro to i tak my decydujemy jaki ma być target kalibracji lub regulacji MultiProfilerem (w oparciu o uwzględnienie oświetlenia i konkretne zastosowanie)? To my możemy więc wybrać odpowiednią przerzutkę, bez kalibratora, dysponując "tylko" odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.
Ostatnio zmieniony 03 września 2016, 00:23 - sob przez max, łącznie zmieniany 4 razy.
cz
czuk

Re: monitor dla fotografa amatora

03 września 2016, 00:15 - sob

max pisze:Ja Was świetnie rozumiem.

Prosiłbym jednak, abyście trzymali się wywodu i odpowiedzieli na pytania, wykazując tym samym praktyczną różnicę między Waszą kalibracją, a moją regulacją (np. MultiProfilerem) w oparciu o dość dokładną "kalibrację/linearyzację fabryczną" i 3D LUT monitora. jednej strony dość wysoką precyzję, z drugiej zaś jest bardzo szybkie, proste i uniwersalne.
Ja już wszystko zrozumiałem,kalibracja jest dla dla tych ,którzy wiedzą co po niej oczekiwać ,a regulacja pozostaje tylko skazańcom,czyli mnie.
Awatar użytkownika
max
Posty: 7594
Rejestracja: 11 sierpnia 2011, 14:09 - czw

Re: monitor dla fotografa amatora

03 września 2016, 09:40 - sob

Niestety nie czuk.
Pytanie o regulację dotyczy tylko monitorów, które zostały skalibrowane fabrycznie oraz które posiadają 3D LUT, czujnik RGB działający w czasie rzeczywistym, czujnik temperatury, posiadają stabilizację podświetlenia DUC/DUE. Wszystkie te gadżety powodują, że to co ustawimy w menu monitora lub w MultiProfilerze monitor wyświetli tak jakbyśmy wpsali dane do programu kalibracyjnego.
Czym w praktyce różni się regulacja takiego monitora (np. MultiProfilerem) od jego kalibracji zewnętrznym czujnikiem, np. i1DisplayPro? Czy tylko odrobinę dokładnością.
Oczywiście oprócz tego, że to pierwsze "nie jest kalibracją", co w kółko powtarzacie. No i zakładamy, że operator wie co robi i potrafi dostosować ustawienia monitora do zastosowań i oświetlenia panującego na stanowisku. Tylko metoda wysterowania monitora się różni.

Wróć do „Zastosowania zawodowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość

Zaloguj się · Zarejestruj się

Informacje

Jest 4 użytkowników online :: 3 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość
Zarejestrowani użytkownicy: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot]
Najwięcej użytkowników (76) było online 24 kwietnia 2022, 10:40 - ndz
Liczba postów: 68371
Liczba tematów: 4129
Liczba użytkowników: 3942
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: kilgore
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Wybór stylu