Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

Listy polecanych monitorów do różnych zastosowań.
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16318
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Lista polecanych monitorów do fotografii i grafiki

01 sierpnia 2010, 15:37 - ndz

Lista polecanych monitorów do zastosowań ogólnych, fotografii i grafiki

Aktualizacja: 10-02-2020

Co zadecydowało o stworzeniu listy

Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytanie, należy określić jaką rolę pełni monitor. Niby banalne, ale po latach pracy w tej branży, stwierdzam, że zdecydowana większość użytkowników tego nie wie. Monitor widzi się jako mało istotny element zestawu komputerowego, przedkładając jako ważniejszy lepszy dysk czy procesor. A to błąd. Komputer w kontekście tematyki tego forum, jest to specjalizowane narzędzie będące JEDYNYM (sic!) urządzeniem, które pozwala na zobaczenie jak naprawdę wyglądają materiały graficzne na dysku czy w internecie. Nieodmiennie mnie dziwi, dlaczego przykłada się wielką wagę do wszystkiego innego, a w zastosowaniach gdzie ważny jest obraz, urządzenie pokazujące ów obraz, jest bagatelizowane. Mam nadzieję, że ów artykuł pomoże nieco zmienić ten zwyczaj.


Podział grup monitorów

Poszczególne grupy cenowe monitorów są odpowiednikiem progów jakościowych, jakimi posługujemy się na przykład dobierając obiektywy w fotografii. Poziom poniżej startowego nie obejmuje funkcjonalnych monitorów, podobnie jak nie jest pełnowartościowym obiektywem plastikowa soczewka w aparacie jednorazówce czy obiektyw wielkości szpilki w komórce. Następne grupy są podobne do powszechnie zrozumiałej fotografom i łatwo dostrzegalnej różnicy pomiędzy obiektywami jak "kit", "niezły zoom", "stałka". Grupy najwyższe, są analogią do profesjonalnych obiektywów, pozwalających uratować sytuację w skrajnie trudnych warunkach zdjęciowych. Zrozumienie istnienia takiego podziału jest kluczem do doboru monitora. Niedoświetlone fotki z imprezy, a delikatny różowy zafarb na ślubnej sukni to inna skala kłopotu. Określenie zastosowania powinno zdeterminować potrzebne cechy obrazu a tego wyniknie klasa monitorów, która je zapewnia.


Dlaczego na liście nie ma ani jednego monitora z popularnych?

Panel LCD ma kilka poważnych defektów wynikających z zasady działania. Największą jest brak liniowości, czyli równe mieszanie składowych RGB nie daje neutralnej szarości. Odcienie mogą wpadać w różnych zakresach jasności w zafarb, zależnie od humoru wyświetlacza. Wyświetlenie teoretycznie płynnej skali szarości może wyglądać na przykład tak:

Obrazek

Efektem tego są przebarwienia, najbardziej widoczne właśnie na szarościach, ale również na odcieniach skóry i delikatnych przejściach tonalnych. Na domiar złego, czym bliżej skrajów zakresów (najciemniejsze i najjaśniejsze) tym gorzej. Sąsiednie odcienie w zakresie cieni (od 0 do 25% jasności) potrafią się wręcz zlewać w czarną dziurę. Podobnie, choć w mniejszym stopniu w najjaśniejszych odcieniach. Utrata tonalności w cieniach i światłach powoduje, że obraz staje się przekontrastowany.

Drugą wadą w kategorii ważności jest brak równomierności barwy na powierzchni ekranu. Nader często monitory mają widoczne plamy, szczególnie dobrze widoczne na jednorodnej bieli. Skutkiem takiej wady kolorystyka będzie inna zależnie od miejsca na ekranie.

Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego monitor nie może w sposób naturalny wyświetlać wiernie? Wielu amatorów wplata w tym miejscu magiczne słowo "elektronika", mniej lub bardziej sensownie to uzasadniając. Warto jednak wiedzieć jak jest w rzeczywistości. Monitor graficzny, to tak naprawdę dwa urządzenia w jednej obudowie. Sam monitor "właściwy", czyli ekran, zasilacz, układy wejścia / wyjścia i komputer sterujący. Ów komputer ma za zadanie trzymać w ryzach wyświetlacz, który jest kapryśny z natury. Kluczową cechą "elektroniki", decydującą o możliwości niwelacji wcześniej wspomnianych niepożądanych efektów, to poszerzona manipulacja zapisem koloru niż wynika z karty graficznej. Mówiąc prościej, monitor musi mieć większą wewnętrzną paletę niż to co trafia na ekran. Dysponując większą ilością odcieni, można nimi żonglować tak, aby uzyskać to co właściwie monitor ma wyświetlać. Poszerzenie zapisu koloru z 8 do minimum 10 i więcej bitów, powoduje, że zamiast podstawowych 256 odcieni na każdy kanał, do dyspozycji jest co najmniej 1024. Współczesne monitory zawodowe mają nawet 14 bitowe palety. Jest z czego wybrać, aby podstawowa paleta odcieni była reprodukowana poprawnie. Czym paleta szersza, tym dokładniejsze wyświetlanie. Dodatkowo procesor obrazowy może kompensować zmiany odcieni zależnie od miejsca na ekranie, czyli tworzyć "negatyw" naturalnych nierówności panelu LCD. Skuteczność takiego wyrównywania jest tak duża, że w wyższej klasie monitorów nierówności niemal nie widać gołym okiem. W najwyższych klasach monitorów stosuje się "przestrzenny" zapis koloru (3x3Matrix, 3D LUT), umożliwiający niemal nieograniczone manipulacje wyświetlaniem.

Niestety, wszystko kosztuje i na rynku masowym, czyli takim, jakiego przedstawiciele stoją w przeważającej ilości na witrynach sklepów, to cena, a nie jakość obrazu, mają większe znaczenie i takich mechanizmów zwyczajnie nie ma, lub są bardzo uproszczone. Co gorsza, wsadzenie do prostego monitora układu sterowania operującego na liczbach 10 bitowych bywa bardzo agresywnie wykorzystywane marketingowo. Warto zaznaczyć, że odbiorcą sprzętu masowego jest z reguły mało świadomy technicznie użytkownik, dla którego, paradoksalnie, wadliwy, jasny, silnie przekontrastowany obraz, wygląda ładniej. Pamiętajmy jednak, że monitor nie ma być atrakcyjny wizualnie, tylko neutralny. Obecnie duża część produkcji, to taki właśnie rynek masowy. Monitory, ze źle skompensowaną charakterystyką jasności, lub nie skompensowaną wcale, z nielicznymi wyjątkami, nie znalazły miejsca na poniższej liście. Nie zostały uwzględnione żadne produkty z ofert takich producentów takich jak Acer, Asus, Benq, Hansol, Medion, eYama, FS, LG, Samtron, Belinea, Tatung, Samsung, KVC, Aoc, Pleq, Philips, itp. Jest to sprzęt klasy "masowej", niezależnie od tego ile razy na pudle jest napisane "Professional". Monitory te są pozbawione możliwości wyświetlania poprawnej kolorystyki. Do tego trzeba zauważyć fatalną równomierność, źle rozwiązaną regulację jaskrawości, obecność różnych eko-bajerów i parę innych ciekawostek. Najlepsze z nich dzieli przepaść jakościowa do najtańszych modeli sensownej klasy.


Dlaczego prawie wyłącznie EIZO i NEC?

Za czasów kineskopowych było jedenaście firm produkujących sensownej klasy monitory. Przy rewolucji LCD większość się wykruszyła, upadła, została kupiona, albo przeniosła się w inne nisze. Z dostępnych cenowo dla normalnych śmiertelników zostały tylko dwie. Często spotykam się z stanowiskiem, że inne firmy skutecznie zaczynają konkurować z EIZO czy NEC i nie warto przepłacać za markę. Zwróćcie uwagę, że lata mijają a owe "inne firmy" ciągle zaczynają konkurować. Jakoś nie widać grubszego podważenia pozycji dwóch liderów. Dlaczego tak się dzieje? Czyżby naprawdę wyprodukowanie dobrego monitora graniczyło z cudem? Oczywiście nie. To nie jest technologia kosmiczna. Każda większa firma mogłaby opracować i wdrożyć do produkcji zawodowy monitor graficzny. Prawda jest niestety bardziej prozaiczna. Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Niejedna firma stwierdza, że zamiast wykładać np 5 mln USD w prace badawczo-rozwojowe, można wydać 1 mln USD w reklamę a sprzeda się nawet więcej. Co jakiś czas pokazuje się na rynku jakaś "gwiazda sezonu" z niesamowicie napompowanym marketingiem, ceryfikatami, cudnymi parametrami. Trochę pobędzie i przechodzi w cień. Zdecydowanie przestrzegam przed bezkrytycznym przyjmowaniem takich nowości i rewelacji, bo zamiast kupić fajny sprzęt taniej niż EIZO, dostaniemy 99% reklamy i 1% wartości sprzętu.


Najczęściej spotykane rozdzielczości i plamki.

17" [5x4] - 1280x1024, 0.264mm
19" [5x4] - 1280x1024, 0.294mm
20" [4x3] - 1600x1200, 0.255mm
21,3" [4x3] - 1600x1200, 0.270mm
20" [16x10] - 1680x1050, 0.258mm
21,1" [16x10] - 1680x1050, 0.270mm
22" [16x10] - 1680x1050, 0.282mm
22" [16x10] - 1920x1200, 0.249mm
23" [16x9] - 1920x1080, 0,265
24" [16x10] - 1920x1200, 0.270mm
26" [16x10] - 1920x1200, 0.287mm
27" [16x10] - 1920x1200, 0.303mm
27" [16x9] - 2560x1440, 0.233mm
27" [16x9] UHD - 3840x2160, 0.155mm
30" [16x10] - 2560x1600, 0.251mm
32" [16x9] UHD - 3840x2160, 0.180mm

Ilustracja relacji wielkości i proporcji najbardziej popularnych rozmiarów monitorów:

Obrazek

Plamki i związek z komfortem patrzenia:

- Duża 0.290mm i więcej. Duże elementy ekranowe i nawigacyjne. Stara szkoła, obecnie zanikająca.
- Standard 0.270mm. Ekran komfortowy, obszerny zarówno w obszarze roboczym jak i wielkości elementów. Tego typu plamka jest typowa przy rozmiarach 24" 1920x1200, 23" 1920x1080.
- Mała poniżej 0.240mm. Monitory z tym rozmiarem mieszczą więcej informacji na ekranie. Zalecane jest sprawdzenie czy mniejsze elementy ekranowe nie będą uciążliwe przy pracy, szczególnie w systemach ze słabym skalowaniem. Plamka poniżej 0.240 występuje na monitorach 27" 2560x1440.
- Plamki na ekranach Retina, UHD i 4K nie maja związku z wielkością elementów ekranowych. Rozmiary są na tyle małe, że nie operuje się wielkością plamki a gęstością pikseli. Przyjmuje się, że przy gęstości 300ppi (pixel per inch - pikseli na cal), plamka przestaje być widoczna gołym okiem. Korzystać z nich można wyłącznie w połączeniu z systemem, który ma dobre skalowanie interfejsu graficznego - Windows 10, Mac OS X.

W miarę rozwoju techniki powoli zanika związek wielkości plamki i liter bądź ikon. Świetnym przykładem są ekrany Retina oraz monitory UHD i 4K. Plamki są tak małe, że stają się niewidoczne gołym okiem, a elementy ekranowe muszą być wówczas właściwie skalowane. Co więcej, skalowanie wielkości liter przy małej plamce działa znacznie lepiej niż przy dużej. Nie ma utraty ostrości. Naturalną drogą rozwoju ekranów komputerowych jest zmniejszanie plamek do uzyskania gęstości pikseli przekraczających zdolność rozdzielczą oka i cały świat komputerowy powoli zmierza w tym kierunku.


Kalibracja, fakty i mity:

Kalibracja nie jest panaceum na wszelkie dolegliwości monitora, nawet jeśli monitor jest reklamowany jako kalibrowany. Kiepskiego monitora nie można skutecznie skalibrować. Można co najwyżej obciąć część funkcjonalności tak, aby to co zostało było względnie poprawne. Analogia: Załóżmy że auto marki Polonez jest mało komfortowe i niebezpieczne w okolicach prędkości 120 km/h i wyżej. Jak zatem sprawić, aby zachowywał się przynajmniej w części analogicznie do Mercedesa? Należy założyć blokadę prędkości na 80 km/h. Wówczas właściwości jezdne w zakresie 0-80 będą nieco bardziej podobne.

Często używane ilustracje krzywych korekcji oraz gamuty pokazywane przez oprogramowanie kalibracyjne absolutnie nie jest wiarygodnym kryterium oceny. Krzywa taka, tworzona jest przez pomiary kilku kombinacji kolorów podstawowych, w tym kilku poziomów szarości. Na tej bazie rysowany jest wykres. Dokładność jest tym mniejsza im monitor ma więcej defektów w wąskich przedziałach charakterystyki. Jednym z ważnych problemów jest podświetlenie, które w wycinkach widma generuje piki o wielokrotnie większej jasności niż średnia. Powstałe w ten sposób defekty nie są mierzalne popularnym sprzętem. Drugim problemem jest niestabilność temperaturowa samego wyświetlacza. Działa wybiórczo w różne strony. W efekcie, bez problemu można znaleźć słabe monitory z "ładnymi" wykresami.

Innym często spotykanym błędem jest użycie wyników pomiarów po kalibracji programowej. Prezentacja wyników przed i po kalibracji może wyglądać następująco (źródło prad.de):

Obrazek Obrazek

Taka "poprawa" parametrów jest możliwa wyłącznie w przypadku monitorów z wbudowaną zaawansowaną kalibracją sprzętową o dużej dokładności. W przypadku kalibracji programowej, zachowanie monitora się nie zmienia, wpływamy tylko na zachowanie karty graficznej. Nie ma więc sposobu na zmniejszenie wad monitora. Nie można błędnie wyświetlanych odcieni zastąpić poprawnymi. Jakim zatem sposobem monitor wykazuje parametry godne sprzętu profesjonalnego? Bo warto zaznaczyć, że dE poniżej 3 to wielkość zastrzeżona dla sprzętu z przedziału cenowego min kilka tys zł. Mechanizm powstawania dobrych wyników jest podobny do znaków na ulicy "Uwaga przełomy" w miejscu dziur w nawierzchni, zamiast jej naprawienia. Skutkiem tego, jadąc slalomem między oznaczonymi dziurami, jedziemy po dobrej nawierzchni, ale ulica nadal jest dziurawa.

Miłej lektury i trafionych wyborów.
Autor


Lista monitorów

Poniżej 1 tys zł, brak propozycji, produkty monitoropodobne. Odpowiedniki "wędliny" z hipermarketu z zawartością mięsa 30%.

Oznaczenia:
[PRZEKĄTNA] [FORMAT] [ROZDZIELCZOŚĆ] [MODEL] [TYP EKRANU] [GAMUT] [RODZAJ PODŚWIETLENIA] [ZASILANIE PODŚWIETLENIA]
✔︎ - Model w produkcji, normalnie dostępny.
☹ - EOL, niedługi koniec dostępności modelu przy braku równoważnego zamiennika. Sugerowany pośpiech.
✆ - Zakończona produkcja, dostępny gdzieniegdzie jeszcze na zamówienie lub z zapasów magazynowych.
✘ - Zakończona produkcja, zupełnie niedostępny. Tylko rynek wtórny.
♛ - Model wybitnie wyróżniający się ze swojej klasy

Lista jest dwuczęściowa:
Aktualna - modele będących obecnie w produkcji i niedawno wycofane. Na rynku wtórnym można znaleźć stosunkowo nowe modele.
Nieaktualna - modele nie produkowane od kilku lat. Dostępne wyłącznie na rynku wtórnym, w większości jako "poleasingowe". Część nieaktualna stanowi bazę wiedzy co warto brać z używanych.

CZĘŚĆ AKTUALNA:

1. Klasa domowo-biurowo-uniwersalna.
Najtańsze na których coś rozsądnego widać bez masakrowania oczu. Nadają się do amatorskiej fotografii z naciskiem na amatorską. Monitory z tej grupy w większości nadają się również do zastosowań uniwersalnych, edycyjnych, programowania, projektowania, gdzie ważny jest komfort patrzenia. W przeciwieństwie do monitorów marketowych, nie mają problemu z migotaniem, zbyt małą regulacją jaskrawości ani dużym udziałem niebieskiego światła w widmie. Praktycznie żaden nie ma marketingowych pobudzaczy w stylu "FlickerFree", "Low Blue Emission". Rzeczone problemy w nich nie występują, więc nie trzeba żadnych poprawiaczy ani prowizorek. Są to monitory komfortowe, nadające się do większości ogólnych celów.

22" [16x9] [1680x1050] NEC EA224WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✆]
22" [16x9] [1920x1080] NEC E221N [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✔︎]
22" [16x9] [1920x1080] NEC E221N CP [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2450 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2451 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2434 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] NEC E241N [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x9] [1920x1080] NEC E241N-CP [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2455 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2456 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA245WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 1KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA245WMi-2 [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA275WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA271Q [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2750 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2780 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [3840x2160] EIZO EV2785 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [1920x1920] EIZO EV2730Q [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA271U [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [DC][✔︎][♛]


2. Klasa ambitna amatorska fotograficzna.
Nadają się do amatorskich zastosowań fotograficznych i poza trudnymi tematami, sprawują się całkiem nieźle. Oczywiście proszę pamiętać, że przy wysokich wymaganiach w trudnych dziedzinach fotograficznych, jak dzieci, portrety, beauty, należy jednak użyć klasy następnej.

24" [16x10] [1920x1200] EIZO CS2410 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CS2420 [IPS] [sRGB] [GB-r] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA245WMi-2-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA245WMi-2 COLOR [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA275WMi-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA275WMi COLOR [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA271Q-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA271Q COLOR [IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [✔︎][♛]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA275UHD-CT [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM] [✔︎]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA275UHD COLOR [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM] [✔︎]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA271U-CT [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [DC]
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA271U COLOR [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [DC] [♛]
29" [21x9] [2560x1080] NEC EA294WMi-CT [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA305WMi-CT [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✔︎]
32" [16x9] [3840x2160] EIZO EV3237 [IPS] [sRGB+] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎]
32" [16x9] [3840x2160] EIZO EV3285 [IPS] [sRGB+] [W-LED] [PWM+DC] [✔︎][♛]

3. Klasa profesjonalna fotograficzna i graficzna.
Początek klasy profesjonalnej. Wszystkie modele z tej klasy powstały poprzez zapożyczenie dużej części rozwiązań z monitorów profesjonalnych. Z tego powodu wykazują silne oznaki specjalizacji, czyli aby docenić ich walory, wymagają odpowiedniego oświetlenia miejsca pracy oraz kalibracji adekwatnej jakości. Ustawienie odbywa już zupełnie zawodowymi metodami. Wszystkie bez wyjątku są dostarczane z narzędziami do pełnej kalibracji sprzętowej.

24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG2420 [AH-IPS+OCF] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA242W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✘]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA243W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG2730 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 18KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA272W [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz] [✘]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA271Q [AH-IPS] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 44KHz] [✔︎]
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA302 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz] [✘]

4. Klasa profesjonalna graficzna, monitory proofingowe i high-end.
Jest to grupa monitorów najwyższej jakości, nadających się do wszelkich zastosowań, łącznie z bardzo trudnymi, wymagającymi dużej wierności reprodukcji. Pokazanie skóry, neutralnej szarości, detali w głębokich cieniach czy niewielkich zafarbów to żadna sztuka. Większa część z nich, z powodzeniem może służyć jako monitory soft proofingowe. Spełniają wymagania organizacji Ugra/Fogra. Wszystkie w tej grupie są kalibrowane sprzętowo. Pomimo graficznego rodowodu, wszystkie profesjonalne monitory mogą służyć dowolnych innych zadań, łącznie z użyciem domowym, przy bezwzględnym warunku wysokich wymagań, połączonych z wysublimowaną wrażliwością użytkownika.

24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG247X [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x9] [3840x2160] EIZO CG248-4K [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA243W-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA243W-CPR [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA243W COLOR [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG277 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG279X [AH-IPS+OCF] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 18KHz] [✔︎][♛]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA271Q-SV2 [AH-IPS+OCF] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 44KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA271Q-CPR [AH-IPS+OCF] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 44KHz] [✔︎]
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA271Q COLOR [AH-IPS+OCF] [AdobeRGB] [PFS] [PWM 44KHz] [✔︎][♛]
32" [1,9x1] [4096x2160] NEC PA311D [IPS+OCF] [AdobeRGB] [RGB LED] [PWM+DC 18KHz] [✔︎]
32" [1,9x1] [4096x2160] NEC PA311D COLOR [IPS+OCF] [AdobeRGB] [RGB LED] [PWM+DC 18KHz] [✔︎][♛]
32" [1,9x1] [4096x2160] EIZO CG319X [IPS+OCF] [AdobeRGB] [RGB LED] [PWM+DC 18KHz] [✔︎][♛]
32" [1,9x1] [4096x2160] EIZO CG3145 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [RGB LED] [PWM+DC 18KHz] [✔︎][♛]

CZĘŚĆ NIEAKTUALNA:
Baza danych do szukania „używek”. Szczegółowe parametry nie będą uaktualniane.

17" [5x4] PVA sRGB EIZO L768
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1721
17" [5x4] PVA sRGB EIZO S1731
17" [5x4] [1280x1024] EIZO S1721X [S-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz]
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1921
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1931
19" [5x4] PVA sRGB EIZO S1932
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1970NX
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SX/FXi
19" [5x4] PVA sRGB NEC 1990FXp
19" [5x4] PVA sRGB EIZO M1950
19" [5x4] IPS sRGB NEC 1990SXi
19" [5x4] IPS sRGB EIZO CG19
19" [5x4] IPS sRGB NEC SV1990
19" [5x4] IPS sRGB EIZO L797
19" [5x4] IPS sRGB Quato Intelli Proof 190
20" [4x3] IPS sRGB NEC SV2090
20" [4x3] IPS sRGB LaCie 320
20" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 201
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2090UXi
20" [4x3] IPS sRGB NEC 2070NX
20" [4x3] ASV sRGB EIZO L887
20" [4x3] ASV sRGB EIZO S2000
20" [16x9] [1680x1050] EIZO EV2023W [c-PVA] [CCFL] [PWM 300Hz] [sRGB]
20" [16x9] [1680x1050] EIZO S2031W [S-PVA] [CCFL] [PWM 300Hz] [sRGB]
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2110W
21" [16x10] PVA sRGB EIZO S2111W
21" [4x3] PVA sRGB EIZO S2100
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2190UXp
21" [4x3] PVA sRGB NEC 2170NX
21" [4x3] IPS sRGB NEC 2190UXi
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Color 213
21" [4x3] IPS sRGB NEC SV2190
21" [4x3] IPS sRGB LaCie 321
21" [5x4] IPS sRGB EIZO L997
21" [4x3] PVA sRGB EIZO CG210N
21" [4x3] IPS sRGB EIZO CG211
21" [4x3] IPS sRGB Quato Intelli Proof 213
21" [4x3] IPS AdobeRGB NEC SV Reference 21
22" [16x9] [1920x1080] HP ZR22w [e-IPS] [sRGB] [CCFL] [PWM 180Hz]
22" [16x10] [1680x1050] NEC P221W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 180Hz]
22" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG221
22" [16x10] [1680x1050] EIZO S2231W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] [1680x1050] EIZO S2232W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2233W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2242W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2243W
22" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG222W
22" [16x10] [1920x1200] EIZO SX2262W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
22" [16x10] [1600x1050] EIZO CG223W [S-PVA] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO CS230 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 9KHz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] NEC EA234WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] NEC EA234WMi-CT ColorTuned [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2331 [c-PVA] [sRGB] [CCFL] [PWM 300Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2332 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO FS2333 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2333W [c-PVA] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2335W [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] [1920x1080] EIZO EV2336W [PLS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
23" [16x9] e-IPS sRGB NEC PA231W
23" [16x9] [1920x1080] NEC SV231 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
23" [16x9] [1920x1080] NEC P232W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
23" [16x9] [1920x1080] NEC SV232 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
24" [16x9] [3840x2160] NEC EA244UHD [IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✆]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA244WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] NEC EA244WMi-CT [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz] [✔︎]
24" [16x10] [1920x1200] DELL U2410 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 180Hz]
24" [16x10] [1920x1200] DELL U2413H [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-LED] [PWM]
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2431W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2432W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO S2433W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO FX2431W
24" [16x9] [1920x1080] EIZO FG2421 [U2VA] [sRGB] [W-LED] [PWM+SYNC 240Hz]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO EV2436W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC 200Hz]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO SX2462W [IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CX240 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CX241 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG246 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz]
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CG247 [PLS+OCF] [AdobeRGB] [G-Br] [PWM 18KHz]
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA241W [IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 200Hz]
24" [16x10] PVA sRGB NEC 2470WNX
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi
24" [16x10] IPS sRGB NEC 2490WUXi2
24" [16x10] [1920x1200] NEC P241W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
24" [16x10] [1920x1200] NEC P242W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 180Hz]
24" [16x10] NEC SV241 [IPS] [sRGB]
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2410W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO S2411W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2461W
24" [16x10] PVA sRGB EIZO CE240W
24" [16x10] [1920x1200] EIZO CS240 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r]
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG241W
24" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG242W
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG243W
24" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG245W
24" [16x10] [1920x1200] NEC PA242W-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz]
24" [16x10] [1920x1200] NEC SpectraView 242 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz]
24" [16x10] [1920x1200] NEC SpectraView Reference 242 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 20KHz]
26" [16x10] IPS AdobeRGB LaCie 526
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 2690WUXi2
26" [16x10] IPS AdobeRGB NEC SV2690
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CS2730 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r]
27" [16x9] [2560x1440] Apple Thunderbolt Display [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM]
27" [16x9] [2560x1440] DELL U2711 [AH-IPS] [AdobeRGB] [CCFL] [PWM 180Hz]
27" [16x9] [2560x1440] DELL U2713H [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM]
27" [16x9] [1920x1080] NEC EA273WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 280Hz]
27" [16x9] [2560x1440] NEC EA274WMi [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO FS2735 [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM+DC]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO EV2736W [IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 200Hz]
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC PA271W
27" [16x9] [2560x1440] NEC PA272W-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz]
27" [16x9] IPS AdobeRGB NEC Reference SV271
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO SX2762W
27" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX2761W
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CS270 [IPS] [AdobeRGB] [GB-r]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CX270 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CX271 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 18KHz]
27" [16x9] IPS AdobeRGB EIZO CG275W
27" [16x9] [3840x2160] NEC EA275UHD [AH-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM]
27" [16x9] [2560x1440] NEC SpectraView 272 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz]
27" [16x9] [2560x1440] NEC SpectraView Reference 272 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 44KHz]
27" [16x9] [2560x1440] EIZO CG276 [AH-IPS] [AdobeRGB] [WG-CCFL] [PWM 300Hz]
29" [21x9] [2560x1080] NEC EA294WMi [e-IPS] [sRGB] [W-LED] [PWM 8KHz]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA305WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz] [✆]
30" [16x10] [2560x1600] DELL U3011 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz]
30" [16x10] [2560x1600] DELL U3014 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA302WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz]
30" [16x10] [2560x1600] NEC EA304WMi [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 8KHz]
30" [16x10] IPS AdobeRGB NEC 3090WQXi
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA301 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz]
30" [16x10] [2560x1600] NEC SV301 [AH-IPS] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 280Hz]
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO SX3031W
30" [16x10] PVA AdobeRGB EIZO CG301W
30" [16x10] IPS AdobeRGB EIZO CG303W
30" [16x10] [2560x1600] NEC PA302-SV2 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz]
30" [16x10] [2560x1600] NEC SpectraView 302 [AH-IPS] [AdobeRGB] [GB-r] [PWM 49KHz]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD-2 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 49KHz] [☹]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD-2-SV2 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 49KHz] [☹]
32" [16x9] [3840x2160] NEC SpectraView 322 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 49KHz] [☹]
32" [16x9] [3840x2160] NEC SpectraView Reference 322 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 49KHz]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD [IPS+OCF] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 49KHz]
32" [16x9] [3840x2160] NEC PA322UHD-SV2 [IPS+OCF] [AdobeRGB] [W-LED] [PWM 49KHz]
32" [1,9x1] [4096x2160] EIZO CG318-4K [IPS+OCF] [AdobeRGB] [RGB LED] [PWM+DC 18KHz]


Są to w zasadzie wszystkie monitory z dostępnych na rynku, skierowane dla bardziej wrażliwych użytkowników niż przeciętny klient marketu, dla którego liczy się wyłącznie cena i "oczojebność". Monitory nie wymienione, należy traktować jako ..... długo.... długo nic ..... reszta.

PS. Dyskusję prowadzimy w pozostałych wątkach.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl

Wróć do „Polecane monitory”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Zaloguj się · Zarejestruj się

Informacje

Jest 4 użytkowników online :: 3 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość
Zarejestrowani użytkownicy: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot]
Najwięcej użytkowników (76) było online 24 kwietnia 2022, 10:40 - ndz
Liczba postów: 68288
Liczba tematów: 4120
Liczba użytkowników: 3927
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Hlakoz
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Wybór stylu